Impact

— dinsdag 20 november 2012, 15:43

Regionieuws: veel aanbod, veel herhaling

Gemiddeld hebben Nederlanders per gemeente keuze uit 29 verschillende regionale nieuwsplatforms. In Zeeland en Flevoland is de situatie met respectievelijk 24 en 25 regionale media lager dan gemiddeld. Dat blijkt uit onderzoek van Quint Kik, onderzoeker bij het Stimuleringsfonds voor de Pers.

Het nieuwsaanbod in de regio is fors gegroeid, maar de inhoud van het nieuws is meer van hetzelfde. Dat blijkt uit een onderzoek van het Stimuleringsfonds voor de Pers dat dinsdag 20 november wordt gepresenteerd in Nieuwspoort. Burgers beschikken per gemeente gemiddeld over 29 nieuwsmedia, zowel offline als online, maar slechts tien daarvan brengen eigen nieuws, de rest van de media liften mee.

Rotterdam voert met 52 nieuwsplatforms de lijst aan, Ouder-Amstel (Noord-Holland) is met 14 platforms hekkesluiter. Piet Bakker, lector Massamedia en Digitalisering aan de Hogeschool Utrecht, stelt dat Flevoland in het overzicht “een geval apart” is, omdat er vanwege de relatief jonge provincie nauwelijks sprake is van binding (bijvoorbeeld via grootouders) en daarmee weinig interesse bestaat naar regionaal nieuws.

Het Stimuleringsfonds deed het onderzoek naar regionaal nieuws om subsidiegeld in de toekomst beter te kunnen verdelen. Uit eerder onderzoek van het Stimuleringsfonds bleek al dat de meeste regiosites in de noordelijke provincies zitten.

Bakker zegt op De Nieuwe Reporter dat het aanbod van gemiddeld 29 nieuwsplatforms per Nederlander niet moet worden overschat: het gaat vaak om aggregators - sites die nieuws van andere media opnieuw verpakken. Bakker streept weg: sommige sites zijn functioneel dood (geen enkel recent item in de afgelopen maand), anderen aggregeren enkel materiaal van derden zonder eigen nieuws en weer enkele platforms zijn de website van een ander medium (krant, nieuwsblad, huis-aan-huis of regionale tv/radiozender).

De teller komt daarmee al snel op keuze uit tien nieuwsplatforms en één online initiatief per twee gemeenten, een stuk minder rooskleurig dan je op het eerste oog zou verwachten. Er zit veel valse lucht in de cijfers, stelt ook het Stimuleringsfonds. “Lang werd gedacht dat bij het verdwijnen van regionale dagbladen het gat opgevuld zou worden door nieuwe en zelfstandige nieuwsbrengers die de waakhondfunctie overnemen”, zegt Quint Kik, onderzoeker bij het Fonds. “Nu blijkt dat dit niet het geval is. Het is juist andersom. Des te minder regionale nieuwsaanbieders zoals kranten en omroepen, des te minder zelfstandige nieuwe initiatieven.”

Meer bij NU / Persinnovatie (inclusief volledig rapport)

Bekijk meer van

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.