Smartocto userneeds

— donderdag 28 mei 2015, 09:17 | 0 reacties, praat mee

Regionale omroepen worden één mediabedrijf

De regionale omroepen hebben een voorstel voor een nieuwe 'slagvaardige' structuur aangeboden aan staatssecretaris Dekker. Het plan omvat de komst van één mediabedrijf, waarbij dubbelingen op het gebied van techniek, sales en marketing, personeelsbeleid en financiën worden voorkomen. Ook kan de voorgestelde organisatie één algemene strategie uitzetten. De veranderingen gaan wel ten koste van 150 tot 180 banen. De dertien regionale omroepen blijven individueel bestaan, met eigen redacties onder een eigen hoofdredactie*. Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking (ROOS), de koepelorganisatie voor regionale omroepen, stelt dat de ingrijpende herstructurering betekent dat de omroepen kunnen voldoen aan de bezuinigingsopdracht van 17 miljoen euro die het kabinet heeft opgelegd. Laatste wijziging: 1 juni 2015, 11:02

“De regionale omroep blijft de hoogste prioriteit geven aan de programmatisch-journalistieke ambities en zet het publiek daarbij voorop. Met nieuws, informatie en cultuur draagt de regionale omroep er aan bij dat inwoners goed geïnformeerd zijn, hun omgeving en cultuur herkennen, kritisch kunnen participeren en volwaardig deel kunnen uitmaken van die samenleving”, aldus ROOS over de plannen.

De omroepen hebben unaniem ingestemd met de plannen om tot een nieuw regionaal mediabedrijf te komen. Om deze consensus vast te houden, is een snel besluit van Dekker wel nodig, stelt ROOS-bestuursvoorzitter Jack de Vries. In een eerste reactie zegt Dekker tevreden te zijn over het feit dat de omroepen één gezamenlijke toekomstvisie hebben ontwikkeld, waarbij de kwaliteit van de programma’s centraal staat. Dekker wil de voorgestelde organisatiestructuur nog wel nader bestuderen.

* - Een eerdere versie van dit bericht sprak van omroepen met een eigen directeur, waar hoofdredacties had moeten staan.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.