Reddingsboei voor spartelende freelancers
Freelancen is meer dan alleen goede stukken schrijven of mooie reportages draaien. Eigen baas zijn betekent ondernemen en regeltjes, regeltjes, regeltjes. Maar waarom zelf het wiel uitvinden als de hulp nabij is? In ‘De journalist als zzp’er’ neemt Yolan Witterholt nieuwelingen bij de hand.
Toen ondergetekende tien jaar geleden besloot voor zichzelf te beginnen was er van een helpende hand weinig sprake. Een eigen zaak opzetten? Dan moet je ook bereid zijn om zelf uit te zoeken hoe de vork in de steel zit. Maar eerst een jaartje of twee aanklooien terwijl je jezelf leert hoe het nou zit met btw en aftrekposten is er anno 2015 niet meer bij. Dankzij steeds strenger wordende regels en moordende concurrentie is het vanaf dag één pompen of verzuipen.
Met haar boek probeert journalist en docent Witterholt het leger aan spartelende nieuwelingen te voorzien van een setje zwembandjes. ‘Want’, redeneert ze, ‘waarom zouden we eerst allemaal zelfstandig het wiel gaan zitten uitvinden, terwijl we op de vinding van een ander alvast kunnen gaan rijden?’ Die ‘vinding van de ander’ is in het boek eigenlijk een samenvatting van vindingen van heel veel anderen. Witterholt deelt namelijk niet alleen haar eigen kennis, maar ook de ervaringen van freelancers uit haar netwerk.
En ook in dit geval geldt: kennis is macht. Want wie wil werken als zelfstandig journalist moet goed beslagen ten ijs komen. Witterholt geeft kersverse kuikens inzicht in de huidige arbeidsmarkt, leert hen wat er komt kijken bij het opstarten en bestieren van een eigen toko en slingert met tips over (onder andere) netwerken, onderhandelen, belastingen, auteursrecht, verzekeringen en pensioenen. Allemaal aspecten die noodzakelijk zijn voor de freelancer, maar die niet iedereen als vanzelf komen aanwaaien.
Witterholts boek is er een in de leuker-kunnen-we-het-niet-maken-categorie. Leuker niet, maar makkelijker wel. ‘De journalist als zzp’er’ leest als een uitgebreid college freelance journalistiek. Een welkome afwisseling daarin is het dozijn aan interviews uit de praktijk, waarin zelfstandige journalisten vanuit hun eigen ervaring vertellen over de freelancerij. Hoewel het boek nergens écht diep gaat is dat niet per se een zwaktebod. Het handboek wapent beginners voor het komende ondernemerschap, en daar kun je alleen maar voor zijn. Een ideale gids voor studenten aan het begin van hun freelance carrière of voor loonslaven die de vastigheid vaarwel zeggen.
De journalist als zzp’er van Yolan Witterholt is vanaf 15 juni verkrijgbaar. Adfo Groep. ISBN 9789491560903, 200 pagina’s, € 24,95
Praat mee