foj 2019

— maandag 19 mei 2014, 15:44 | 0 reacties, praat mee

De gemengde praktijk van Marjolein van Trigt

© Truus van Gog

De freelancer anno 2014 maakt naast een journalistiek verhaal ook wel eens een jaarverslag of een brochure. Sommigen hebben er zelfs een heel ander beroep naast. Voor de afwisseling, maar vooral ook voor de centen. Marjolein van Trigt (32) schrijft voor titels als nrc.next, Vrij Nederland en JAN. Daarnaast maakt ze voor bedrijven jaarverslagen, brochures, blogs, webteksten en filmpjes.

‘Op mijn visitekaartje staat: Marjolein Schrijft, en dat dekt precies de lading. Ik noem mezelf journalist, maar ook tekstschrijver en copywriter. Toen ik mijn bedrijf begon, schreef ik kinderboeken en dat wilde ik graag combineren met journalistiek.

Mijn werk als tekstschrijver voor bedrijven is daar later bijgekomen, toen ik doorkreeg dat daar het geld zat. Want elke keer maar 220 euro declareren voor een stuk waar ik veel tijd in had gestoken, ging op een gegeven moment frustreren. Ik heb ook gewoon een hypotheek en een kind om voor te zorgen. Voor bedrijven reken ik een uurtarief van 75 euro; kom daar maar eens om bij de krant.

Bovendien kwam ik erachter dat ik een jaarverslag schrijven stiekem best leuk vind om te doen. Het is wel belangrijk dat het over onderwerpen gaat waar mijn interesses liggen: technologie, onderwijs en cultuur. Ik denk niet dat ik me door een jaarverslag van ING zou weten te worstelen. Maar ik heb net met plezier een jaarverslag voor SURF gemaakt, de ICT-organisatie van het Nederlandse hoger onderwijs en onderzoek. En met hetzelfde plezier maak ik video’s voor scheepbouwconcern Damen Shipyards. 

Toch zou ik niet alleen voor bedrijven willen werken. Want als je een commerciële klus doet, heeft het bedrijf dat je inhuurt altijd het laatste woord. Ook al heb je nog zo’n lekkere tekst geschreven; als zij er van alles aan willen toevoegen, heb je dat te slikken. In de journalistiek gaat dat natuurlijk anders. Ik heb net mijn eerste verhaal voor Vrij Nederland gemaakt. Dat levert verhoudingsgewijs minder geld op maar is het mooiste om te doen. De combinatie maakt dat ik goed kan rondkomen, wat absoluut niet het geval was geweest als ik me alleen op journalistiek zou richten. Nu komt ongeveer een derde van mijn inkomsten uit journalistiek werk. Ik besteed daar doorgaans iets minder dan de helft van mijn tijd aan. Dat is een evenwicht waar ik me prettig bij voel.

www.marjoleinvantrigt.nl

Bekijk meer van

Werk ondernemen Dossiers
vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.