Redactie Elsevier voert actie bij jaarvergadering

Redacteuren en sympathisanten van Elsevier voeren woensdag actie tegen moederconcern Relx Group, schrijft het Financieele Dagblad maandag. Relx wil de titel van het opinieblad schrappen, zo werd eind vorig jaar bekend bij de voorgenomen verkoop van het magazine aan uitgever New Skool Media.
Volgens redacteur en actievoerder Syp Wynia wordt tot dit middel overgegaan omdat de top van het concern zich tot nu toe ‘op geen enkele wijze bereikbaar heeft getoond’.
Ook worden er bij de ingang van de vergaderzaal exemplaren uitgedeeld van het meest recente nummer van het opinieblad. Daarin nemen nazaten van de oprichtersfamilie Elsevier afstand van wat in de publiciteit inmiddels als de ‘naamroof’ wordt aangeduid. ‘De naam Elsevier is van ons, en het bijbehorend embleem, als het al van iemand is, ook’, zegt Dolf Elsevier van Griethuysen in het blad.
De Elsevier-medewerkers vrezen dat het schrappen van de titel grote nadelige gevolgen heeft voor de toekomstige exploitatie van het magazine. ‘Je maakt het in deze afnemende printmarkt voor het blad zo erg moeilijk’, aldus Wynia.
De naamkwestie frustreert echter de definitieve overgang naar New Skool Media. Daarover is nog altijd geen positief advies afgegeven door de ondernemings- en redactieraad van Elsevier.
Praat mee