mgm nvj maart

— maandag 26 september 2016, 13:19 | 0 reacties, praat mee

Nog steeds geen akkoord over Elsevier

Nog steeds geen akkoord over Elsevier

Negen maanden zijn er inmiddels verstreken sinds de overname van Elsevier door New Skool Media (NSM) bekend werd gemaakt. Maar de verkoop is nog altijd niet rond. Uitgever RELX en de redactieraad blijven hakketakken over de belangrijkste voorwaarde die aan de deal is gesteld: dat het opinieweekblad binnen afzienbare tijd zijn naam inlevert. De kwestie lijkt zo langzamerhand uit te lopen op een neverending story, leert een rondgang langs de betrokkenen. Laatste wijziging: 26 september 2016, 13:32

De redactie is na al die maanden nog steeds strijdbaar, zegt redactieraad-voorzitter Ron Kosterman desgevraagd. ‘Onrust is er niet. Maar wel het gevoel van: wat duurt het allemaal lang. We hebben zelf het idee dat we als redactieraad voortdurend het tempo erin houden. Maar dat is niet het geval aan de overkant van het kanaal.’

De redactie gaf de Britse uitgever in april een negatief advies over de verkoop, omdat het schrappen van de titel grote nadelige gevolgen zou hebben voor de toekomstige exploitatie van het magazine. Sindsdien vinden er ‘met tussenpozen’ gesprekken plaats tussen de redactieraad en RELX, en voerde de redactie actie tegen de ‘titelroof’, maar er lijkt weinig beweging in de zaak te zitten. ‘RELX is nog steeds voornemens de naam af te nemen’, zegt Kosterman. ‘We blijven in gesprek om te kijken hoe we eruit kunnen komen.’ Hij verwacht dat die gesprekken voor het einde van het jaar zijn afgerond. Want op 31 december verloopt de afspraak tussen RELX en New Skool over de voorgenomen verkoop.

Al die tijd staat uitgever New Skool te wachten langs de zijlijn. Directeur/uitgever Rob Koghee blijft er vrij nuchter onder. ‘We hebben niet voor niets een jaar uitgetrokken om de verkoop rond te krijgen. We voelden al wel aan dat dit traject wat langer zou kunnen duren. We begrijpen ook heel goed dat de redactie kritiek heeft. Dat is hun goed recht. Wij vinden het verlies van de naam ook een onzalig plan, maar over de naam Elsevier viel niet te onderhandelen.’

Over de vraag wat er gebeurt als er voor 31 december geen overeenstemming is bereikt, is Koghee helder: ‘We gooien het bijltje er niet bij neer, dan gaan we verlengen.’ Dat de redactieraad ook vraagtekens zette bij de financiële stabiliteit van de nog jonge uitgeverij New Skool, doet daar niets aan af. ‘Banken en adviseurs twijfelen niet aan onze plannen. Wat moet ik dan nog weerleggen?’, zegt hij. ‘RELX investeert niet of nauwelijks nog in Elsevier. Dat vinden we jammer, wij willen dat wel gaan doen. We hebben er heel veel zin in en willen graag met dat merk aan de gang.’

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.