mgm nvj maart

— woensdag 25 februari 2009, 12:07 | 0 reacties, praat mee

Recessie

De economische recessie daalt hard neer op de media. Ook in Nederland. Het is lastig een goed overzicht te krijgen hoeveel werk verdwijnt, maar als je de losse elementen bij elkaar optelt, is er echt wat aan de hand. Vaste banen verdwijnen, contracten worden niet verlengd, freelancers bedankt of gekort. Ook zijn er minder vacatures en is er een run op de banen die er wel zijn.

Laatste wijziging: 25 februari 2009, 13:09

De ellende begon in de Verenigde Staten en is inmiddels in alle hevigheid de oceaan overgestoken. In Amerika komen vooralsnog de klappen harder aan. Neem het verhaal van fotograaf Anthony Suau. Hij won dit jaar voor de tweede keer in zijn carrière de World Press Photo. In de twintig jaar die daar tussen zat, fotografeerde hij vrolijk door en won hij nog menige prijs. Je kunt rustig stellen dat hij geen beginneling is, maar een gearriveerd fotograaf.

En wat is zijn commentaar in the British Journal of Photography na het winnen van een van de belangrijkste fotoprijzen ter wereld? ‘De economische crisis heeft een onmogelijke situatie erger gemaakt voor fotografen.’ De afgelopen jaren is het werk van fotografen dramatisch veranderd en vooral verslechterd, constateert hij somber. De laatste maanden van 2008 had Suau amper werk. Bij Time, een van zijn opdrachtgevers, werden drie mensen op de fotoredactie ontslagen en ze zoeken nog steeds werk. En er is nauwelijks budget meer om een fotograaf er op uit te sturen.

Tegen die achtergrond is zijn winnende foto extra bijzonder. Zelf getroffen door de crisis fotografeerde Suau een politieman die in Cleveland een verlaten huis doorzocht op plunderaars. De woning was, net als talloze andere in Cleveland, verlaten door mensen die, getroffen door de crisis, hun woonlasten niet meer konden opbrengen.

Een verhaal dat amper wordt verteld, aldus Suau, omdat de media zelf geen geld meer hebben om er op af te gaan. Dat is zorgwekkend en toont aan dat de crisis in de Verenigde Staten gevaarlijke vormen heeft aangenomen.

Het maakt voor mij ook de discussie minder belangrijk of Suau met een goede foto heeft gewonnen (ik vind van niet). De bredere boodschap is luid en duidelijk: de economische depressie zal veel creativiteit van journalisten vragen om toch de noodzakelijke verhalen te blijven vertellen. Dat geldt niet alleen in de Verenigde Staten, maar helaas ook in Nederland.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.