onderzoek covid en journalistiek

— woensdag 11 maart 2009, 11:07 | 0 reacties, praat mee

Wurgcontract (2)

Wanneer wordt een contract een wurgcontract? Als er geen balans is tussen wat er wordt gevraagd en geboden, spelregels eenzijdig worden verslechterd en er niets te onderhandelen valt. Vandaar dat ook wij een aantal weken geleden die term bezigden in een verhaal over het nieuwe contract dat de Telegraaf Media Groep (TMG) zijn freelancers sinds dit jaar voorlegt.

TMG trekt daarin alle lusten naar zich toe, legt alle lasten bij de freelancer en weigert elk overleg. Wij zijn niet de enigen die het contract zo uitleggen. Op onze website regende het klachten.

Het heeft vier hoofdredacteuren van TMG-titels er toe gebracht het contract nog eens uit te leggen aan freelancers rechtstreeks en via een ingezonden brief in dit nummer. Dat is een goed initiatief. Immers, pas als je met elkaar in gesprek raakt is er een kans dat er begrip ontstaat. Het liefst wederzijds.

En dat begrip is er wel na het lezen van de uitleg. In tijden van crisis moet iedereen de broekriem aanhalen. Ook de constatering van de hoofdredacteuren dat de huidige regeling ‘minder gunstig’ is, vormt een erkenning dat de freelancers het nieuwe contract goed begrijpen.

Er is zelfs begrip op te brengen voor tijdelijk dalende tarieven vanwege de crisis. Met de nadruk op tijdelijk. Maar dat staat nergens. De zin ‘de nieuwe overeenkomst is niet de hefboom om drastisch te gaan knijpen in de vergoedingen, hoe hard sommigen dat ook roepen’ is daarbij veelzeggend. Er wordt dus wel geknepen, alleen niet drastisch in de ogen van TMG.

Maar er blijft ook simpelweg onbegrip. Vreemd is de redenering van de hoofdredacteuren dat het nieuwe contract bepalingen bevat die nauwelijks gebruikt zullen worden. De voor de hand liggende reactie is: schrap die zinnen dan. En als er dan toch geschrapt gaat worden, kan er alstublieft ook een streep door artikel 7.5 (waarin ook het oude werk van de freelancers ineens gratis hergebruikt mag worden)?

Het zijn enkele punten die blijven schuren. Het siert de hoofdredacteuren dat ze uitleg geven, het leidt tot meer begrip, maar ook tot de constatering dat het een contract blijft, dat niet in balans is. Enkele aanpassingen, die TMG echt niet veel geld hoeven te kosten, zouden het woord ‘wurg’ overbodig maken. Het zou mooi zijn als dat gesprek ondanks de crisis op gang zou kunnen komen.

Bekijk meer van

TMG

Praat mee

banner tegelwinnaars

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.