mgm nvj maart

— zaterdag 26 maart 2022, 10:00 | 0 reacties, praat mee

Recensie: alles wat je moet weten over smartphonevideo’s maken

Tijdens haar werk als tv-verslaggever ontdekte Geertje Algera in 2014 dat je ook prima video’s kan maken met je smartphone (een jaar later schreef ze daar voor Villamedia dit verhaal over). De zeur in mij vond dat toen tamelijk laat. Want dat je kan filmen met je smartphone, dat weet toch iedereen al? En dat is toch gewoon een kwestie van een fatsoenlijke microfoon aansluiten, je toestel richten en op de knop drukken? Laatste wijziging: 28 maart 2022, 10:49

Dat dat helemaal niet het geval is, illustreert Algera met haar boek Professionele video’s maken met je smartphone, dat begin maart verscheen. In 192 pagina’s neemt de ‘mojo’ (mobile journalist) lezers aan de hand in een tak van sport die je makkelijk oppakt, maar moeilijk écht beheerst. Ze vertelt daarbij over alle onderwerpen die je moet weten: van manieren om je beeld te stabiliseren en de kunst van het maken van een goede compositie tot make-up, mobiel monteren en het bespelen van de algoritmes van diverse videoplatforms.

In het boek, maar ook in de individuele hoofdstukken, begint Algera keer op keer bij de basis, om vervolgens verdere verdieping op te zoeken. Dat zorgt voor een heldere opbouw. Het hoofdstuk over monteren (wat je uiteraard prima op je smartphone kunt doen) begint met de basics. Daarna volgen onder andere mobiele montage-apps, tips voor het toevoegen van muziek en het gebruik van verschillende lagen in een montage. De hoofdstukken bevatten regelmatig oefeningen, die de lezer uitdagen om dat wat hij zojuist heeft gelezen in de praktijk te brengen. Ook de QR-codes die toegang bieden tot video’s met aanvullende informatie zijn een fijne toevoeging.

Al met al is Professionele video’s maken met je smartphone daarmee een heel hands-on boek, al heeft Algera het gelukkig wel strak gehouden. Als auteur van een aantal soortgelijke ‘handleidingboeken’ leerde ondergetekende al snel dat teveel uitweiden een boek niet per se beter maakt. Algera trapt niet in die valkuil, terwijl de wereld van mobiel monteren toch bezaaid is met eindeloos veel tools, apps en gadgets die beloven je verder te helpen.

Hoewel Professionele video’s maken met je smartphone niet specifiek is geschreven voor journalisten, is het als handboek voor mobile journalism een aanrader. Het boek legt de basisbeginselen goed uit, maar biedt ook nieuwe tips en inzichten aan journalisten die al wél enige ervaring hebben met mobiel filmen. Zodat je geen enkele reden meer hebt om slechte mobiele video’s te maken.

Professionele video’s maken met je smartphone
Geertje Algera
Uitgeverij: Nubiz
ISBN: 9789492790361
€ 20,-
Meer informatie

Bekijk meer van

Geertje Algera

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV