— dinsdag 13 oktober 2020, 11:20 | 0 reacties, praat mee

Internationaal MoJo-kaartspel met Wytse Vellinga en Geertje Algera

Het internationale kaartspel met tips van en voor MoJo's - © Geertje Algera

De School of Journalism van de Michigan State University heeft een originele manier bedacht om studenten journalistiek op interactieve wijze kennis te laten maken met mobiele journalistiek. Het project draagt de naam ‘Create With Mobile’ en heeft de vorm van een kaartspel. Twee Nederlandse journalisten, Wytse Vellinga en Geertje Algera, hebben een kaart voor hun rekening genomen.

Bij mobiele journalistiek, afgekort tot MoJo, staat de smartphone centraal. Wie handig is in het gebruik van het mobiele devies, komt er al snel achter dat er niet altijd een volledige filmploeg nodig is voor het maken van professionele video’s voor televisie of internet. Geertje Algera was daarom al snel overtuigd van de voordelen die het filmen met de mobiele telefoon kan bieden: ‘Toen ik tussen 2014 en 2016 reportages maakte voor KRO-NCRV viel het mij vooral op dat ik andere mensen dan gebruikelijk voor de camera kreeg en dat de reportages zeer persoonlijk werden.’

Om zich verder te verdiepen in de wereld van de mobiele journalistiek en anderen te enthousiasmeren om deze methode toe te passen, werd ze een frequente bezoeker van én spreker op internationale congressen op het gebied van mobiele content creatie.  Zo kwam zij uiteindelijk in het vizier van de Michigan State University. De bedenkers van het project, docent en journalist Mike Castellucci en communicatie-professional Len Clark, vroegen haar of zij een bijdrage wou leveren aan het kaartspel.

Interactief leren
Algera besloot daarop haar kaart, klaver 7, in te zetten met de volgende les: “Vergeet alle ‘regeltjes’ die je op school geleerd hebt, en experimenteer met verschillende technieken en apps om goede video’s te maken.” Daarbij vindt ze dat mobiele journalistiek niet alleen voor journalisten is, maar voor iedereen. “Geef, als dat mogelijk is, je smartphone aan iemand uit een kwetsbare gemeenschap en laat deze zijn of haar eigen leven filmen”, staat er op haar kaart.

Behalve nuttige adviezen, filosofieën, lessen en hacks van 40 leidende Mojo’s en zes sponsoren van het project, bevat elke speelkaart een QR-code. Iedere deelnemer was vrij om te kiezen waar deze code naartoe leidt. Dat kan naar een tutorial zijn, maar ook een persoonlijke website, Twitter-account, blog of portfolio.  ‘Het gaat eigenlijk uit van een soort journalistieke influencers die je moet volgen, waardoor je op de hoogte blijft van actuele ontwikkelingen. Ik denk dat dit journalisten-in-spe zeker aanspreekt. Toen ik op de School voor Journalistiek zat (1993-1997) had je nog geen sociale media, maar ik had het super gevonden om mijn voorbeelden zoals Maartje van Weegen en Sonja Barend te volgen op Insta.’

Ook journalisten die hun opleiding al wat verder in het verleden hebben liggen, kunnen nog het een en ander opsteken. Algera: ‘Het is eigenlijk een opfriscursus, ook voor ervaren journalisten. Er staan zoveel goede tips in qua journalistiek en storytelling. Veel MoJo’s benadrukken innovatie, creativiteit en het vinden van een goed verhaal. Het is sterk gericht op sociale media en minder op tv en krant. Ik denk dat veel Mojo’s nogal eigenwijs en tegendraads zijn, anders word je geen MoJo, want je moet veel problemen oplossen en out-of-the-box denken.’

Actualiteit in broekzakformaat
Daarbij hebben de speelkaarten een veel handzamer formaat dan een regulier studiehandboek. Algera: ‘Ik snap het idee van de bedenkers, dat een klassiek studieboek voor MoJo niet helemaal werkt. Mobiele journalistiek is zo veranderlijk, doordat er steeds nieuwe apps en gear en telefoons uitkomen. Je kunt dit niet in een boek vatten. Deze week wordt bijvoorbeeld de nieuwe iPhone gepresenteerd. Eventuele nieuwe functies kunnen potentieel revolutionair zijn voor MoJo’s. Ik zie zelf het meest in een app met tekst, foto’s en videolessen, maar zoiets is natuurlijk heel kostbaar om te ontwikkelen en bij te houden.’

De kaarten vormen niet alleen een schat aan informatie in broekzakformaat, maar kunnen natuurlijk ook gewoon gebruikt worden om een potje mee te klaverjassen. Algera: ‘Er zit zelfs een kaartje bij met uitleg over Poker-termen. Ikzelf durf er niet mee te spelen, want ik wil het niet beschadigen. Maar als je in lockdown zit, kun je er zeker een avondje Patience mee spelen.’
Het kaartspel kan besteld worden via de website van Create With Mobile.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.