word studentlid

— maandag 24 september 2012, 13:39 | 0 reacties, praat mee

Radio 1 schoot tekort met Haren

Vooropgesteld: dé media bestaan niet. Maar nu barst kritiek los op de rol die ‘de media’ hebben gespeeld rond de gebeurtenissen in Haren en in de aanloop daarnaar toe. Hersendode, beschonken en verveelde randdebielen slopen een stil dorpje en dat doen ze bewust. Iedereen kon weten dat er niets gebeurde, geen feestje was, en dat daarnaar toe gaan dus een kwestie was van thrillseeking door voornoemde randdebielen, opgezweept door sociale media en enkele, tot dezelfde categorie behorende, populaire en dik betaalde DJ’s. Zaten ‘de media’ daarom fout? Ik vind van niet. Wel ging het mis bij Radio 1, vindt Marco Mout. ‘Onze nationale, publieke nieuws- & actualiteitenzender babbelde in de kritieke periode dat de rellen zich ontwikkelden twee uur lang vrolijk over wielrennen.’

Laatste wijziging: 16 oktober 2012, 16:33

Tenminste, waar deze media verslag deden van de ontwikkelingen in Haren. Ontwikkelingen die in dit geval toch wel gekenschetst kunnen worden ‘nieuw nieuws’ en voor Nederland uniek. Project X als synoniem voor de radeloosheid van bestuurders, opvoeders, justitie en ministers om de trek van relbeluste thrillseekers naar een stille oase in de buurt van de stad Groningen te voorkomen. Sociale media als de fel brandende lont in de bom van verveling en geen grenzen kennende dombo’s.

En het dus ging het mis.

Maar waar het ook mis ging was bij Radio 1. Onze nationale, publieke nieuws- & actualiteitenzender.
Terwijl zich in het noorden een bizar en angstwekkend fenomeen voordeed, dat iedere nieuwsredacteur op nieuwswaarde had kunnen inschatten, babbelde in de kritieke periode dat de rellen zich ontwikkelden, op Radio 1 Filemon twee uur lang vrolijk over wielrennen. Mijn favoriete sport, maar in dit geval wilde ik daar weinig over horen. Via deze nieuws- & actualiteitenzenderwilde ik horen wat er gebeurde in Haren. Maar nee, een korte repo, die wat tongue in cheek werd voorzien van commentaar, om 22.51 uur. Geen live-verbinding met verslaggevers ter plaatse.

Ik was al uitgeweken naar… de sociale media en naar mijn oud-collega’s van RTV Noord. Waarom greep zendercoördinator Laurens Borst niet in? Nee, presentator Bert van Slooten twitterde ons, dat hij het onzin vond de zender ‘over te nemen’. Iets waar ik niet voor pleitte, maar wel voor regelmatige actuele updates van de gebeurtenissen in Haren, die zelfs de buitenlandse media snel hadden opgepikt. Nieuws is nieuws wanneer het er uit ziet als nieuws, zich voordoet als nieuws en lijkt op nieuws.

Dus of ‘de media het hebben gedaan’, kan ik maar beperkt beoordelen. Wat ik wel kan beoordelen, als luisteraar die graag naar Radio 1 en het Radio 1 Journaal luistert, is dat Radio 1 veel luisteraars kwijtraakte aan… de sociale media.
Laurens Borst was ooit werkzaam bij de regionale omroep, net als ik. Hij moet als geen ander de impact van dit fenomeen dus hebben kunnen inschatten.

Mogelijk trekt hij zich de Haren uit het hoofd.

Marco Mout was midden jaren tachtig een van de oprichters van RTV West. Nu runt hij een organisatie-adviesbureau in Zutphen.

 

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.