PwC: printmedia krijgen het zwaarder

Hoewel de totale media- en entertainmentsector jaarlijks tot en met 2020 met meer dan drie procent groeit, moeten Nederlandse uitgevers van gedrukte media zich opmaken voor een periode van krimp. Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van de Global Entertainment & Media Outlook 2016-2020 van PwC die woensdag wordt gepresenteerd.
De Nederlandse resultaten zijn onderdeel van een wereldomvattende studie van deze zakelijke dienstverlener. Volgens PwC bieden de online uitgaven van Nederlandse uitgevers te weinig compensatie om de aanhoudend teruglopende advertentie- en lezersinkomsten op te vangen. Bij de dagbladuitgevers voorziet PwC in de periode 2015-2020 een omzetdaling van 2,3 procent per jaar. In 2020 zal de bedrijfstak voor het eerst minder dan 1 miljard euro omzetten, tegen 1,1 miljard euro in het afgelopen jaar.
Bij de tijdschriftuitgevers zal de omzetdaling de komende periode twee procent op jaarbasis bedragen tot 889 miljoen euro in 2020. Boekenuitgevers moeten rekening houden met een daling van 2,4 procent per jaar tot 1,25 miljard euro in 2020.
Groei en omzetstijgingen zijn in die periode alleen te vinden bij de business-to-business-uitgaven (+3,5 procent tot 2,4 miljard euro) en de advertentiebestedingen op televisie (+2,6 procent tot 1,1 miljard euro).
Praat mee