PwC: Het gaat iets beter met de uitgeefsector

Het gaat over het algemeen iets beter met de uitgeefsector, schrijft adviesbureau PwC in de Entertainment & Media Outlook voor Nederland 2018-2022. Bedrijven ontwikkelen nieuwe verdienmodellen en weten de band met abonnees en lezers te versterken. Hoewel de omzet van de bedrijven in de uitgeefsector nog steeds daalt en velen de crisis niet hebben overleefd, ziet het er in vergelijking met de afgelopen jaren wel iets beter uit.
Nieuwsmedia hebben steeds meer te maken met veel concurrentie. Het is een trend die voorlopig niet ophoudt. Uitgevers verliezen publiek aan sociale media, maar hebben ook concurrentie van elkaar, omdat zij zich min of meer op hetzelfde nieuws richten met grotendeels hetzelfde publiek. Een belangrijke koersverandering die veel bedrijven hebben gemaakt, is het aanbieden van nieuws in audiovisuele vorm, zoals video en podcast. PwC noemt het een veelbelovende ontwikkeling.
De strategieën die sinds enkele jaren zijn ingezet bij de commerciële bladen, worden nu uitgevoerd. De online-activiteiten zijn van essentieel belang geworden. Het is voor magazines steeds belangrijker om als merk te opereren en hét aanspreekpunt te zijn rondom een bepaald thema. Meer bij Inct en PwC
Praat mee