‘Veranderend kijkgedrag remt groei omzet tv-reclame niet’
Op lange termijn is krimp van de Nederlandse televisiereclamemarkt onvermijdelijk, maar voorlopig blijven de inkomsten nog op niveau. Dat blijkt uit de Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2016-2020 van marktonderzoeker PwC.
Het lineaire kijken (inschakelen op vaste uitzendtijden, door de zender bepaald, red.) raakt met de opkomst van streaming- en inhaaldiensten als Uitzending Gemist stilaan uit de gratie. De wijziging gaat geleidelijk, aldus PwC-mediaspecialist Ennel van Eeden.
“Digitalisering verandert het medialandschap, maar die veranderingen gaan soms minder snel dan wordt gesuggereerd. Televisie is voor adverteerders nog steeds een belangrijk medium om een breed publiek gelijktijdig te bereiken. Wel komt door het veranderende kijkgedrag de nadruk meer op live, sport en grote shows te liggen”, stelt Van Eeden.
Alleen in de groep 50-64 daalt het aantal tv-kijkers niet. Jongeren spelen het snelst in op het veranderende aanbod, dat adverteerders naar internet drijft. De inkomsten uit tv-reclame groeien desondanks van 965 miljoen euro in 2015 naar ruim 1 miljard euro in 2020, voorspelt PwC.
De markt voor inkomsten uit video on-demand bedroeg in 2015 ongeveer 158 miljoen euro en groeit volgens PwC met gemiddeld 13 procent per jaar naar bijna 300 miljoen euro in 2020. Hoewel de groei van streamingdiensten nog geen groot effect op het aantal vaste tv-aansluitingen in Nederland heeft, verwacht Van Eeden dat prijsbewuste consumenten in de toekomst hun media-abonnementen zullen samenvoegen en personaliseren. Dat is een trend waar aanbieders rekening mee moeten houden, aldus PwC.
Praat mee