‘Publiekscampagne over de invloed van nepnieuws en algoritmes’
Kamerleden Hans van der Molen (CDA) en Kees Verhoeven (D66) pleiten voor een bewustwordingscampagne over nepnieuws, de invloed van geldschieters op advertenties en meer kennis over algoritmes van Twitter en Facebook die bepalen wat gebruikers zien. Ook moet volgens hen alles uit de kast worden getrokken om nepnieuws te bestrijden.
In Nederland valt dat trouwens mee, aldus experts die Villamedia vorige maand over nepnieuws sprak. Ons land is simpelweg strategisch niet zo interessant, stelde Peter Burger van de Universiteit Leiden vorige maand.
Nieuwscheckers (een project van de Universiteit Leiden) en factcheckers van nieuwssite NU.nl controleren sinds begin 2017 artikelen die op Facebook rondgaan op waarachtigheid. Het aanbod manipulerende nepnieuws valt in de praktijk dus mee.
“Er is op Facebook de afgelopen zes maanden geen duidelijk aantoonbare verschuiving te zien naar meer politiek nepnieuws”, aldus Burger: “Politiek nepnieuws zien we vooral op Twitter.”
Burger: “Nederland is minder gepolariseerd, het vertrouwen in nieuws is er veel hoger, en anders dan de Verenigde Staten, maar ook de Baltische staten of Duitsland, is Nederland van ondergeschikt strategisch belang voor Rusland - reden waarom we ondanks recente waarschuwingen van een gespecialiseerde brigadegeneraal weinig Russisch nepnieuws zien.”
Van der Molen en Verhoeven willen desondanks een groter bewustzijn kweken over die invloed. Politieke advertenties op Facebook en andere sociale media zouden duidelijk afzender en financier moeten vermelden.
Op dinsdag schreef minister Ollongren van Binnenlandse Zaken dat ze met media- en technologiebedrijven wil spreken hoe (heimelijke) politieke beïnvloeding via het verspreiden van nepnieuws moet worden bestreden. Meer bij NOS
Praat mee