— woensdag 15 november 2017, 10:40 | 0 reacties, praat mee

‘Publiekscampagne over de invloed van nepnieuws en algoritmes’

Het Nationaal Monument MH17 in Vijfhuizen. Rusland beïnvloedt actief de publieke opinie over die zaak, stelt het kabinet | ANP

Kamerleden Hans van der Molen (CDA) en Kees Verhoeven (D66) pleiten voor een bewustwordingscampagne over nepnieuws, de invloed van geldschieters op advertenties en meer kennis over algoritmes van Twitter en Facebook die bepalen wat gebruikers zien. Ook moet volgens hen alles uit de kast worden getrokken om nepnieuws te bestrijden. Laatste wijziging: 15 november 2017, 10:44

In Nederland valt dat trouwens mee, aldus experts die Villamedia vorige maand over nepnieuws sprak. Ons land is simpelweg strategisch niet zo interessant, stelde Peter Burger van de Universiteit Leiden vorige maand.

Nieuwscheckers (een project van de Universiteit Leiden) en factcheckers van nieuwssite NU.nl controleren sinds begin 2017 artikelen die op Facebook rondgaan op waarachtigheid. Het aanbod manipulerende nepnieuws valt in de praktijk dus mee.

“Er is op Facebook de afgelopen zes maanden geen duidelijk aantoonbare verschuiving te zien naar meer politiek nepnieuws”, aldus Burger: “Politiek nepnieuws zien we vooral op Twitter.”

Burger: “Nederland is minder gepolariseerd, het vertrouwen in nieuws is er veel hoger, en anders dan de Verenigde Staten, maar ook de Baltische staten of Duitsland, is Nederland van ondergeschikt strategisch belang voor Rusland - reden waarom we ondanks recente waarschuwingen van een gespecialiseerde brigadegeneraal weinig Russisch nepnieuws zien.”

Van der Molen en Verhoeven willen desondanks een groter bewustzijn kweken over die invloed. Politieke advertenties op Facebook en andere sociale media zouden duidelijk afzender en financier moeten vermelden.

Op dinsdag schreef minister Ollongren van Binnenlandse Zaken dat ze met media- en technologiebedrijven wil spreken hoe (heimelijke) politieke beïnvloeding via het verspreiden van nepnieuws moet worden bestreden. Meer bij NOS

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.