Teleurgesteld
Mediaconcerns de Telegraaf Media Groep (TMG) en Mecom (eigenaar van onder meer Wegener) hebben beide hun strategie bepaald. Onderzoeker Piet Bakker analyseert de plannen voor Villamedia magazine (nr.2, 11.02.2012). Na lezing overheerst teleurstelling. Beide concerns zetten niet langer in op onafhankelijke redacties en dito journalistiek. Het staat er allemaal wat onduidelijk, maar het komt er wel op neer.
Bij TMG wordt 70 miljoen bezuinigd en 300 miljoen geïnvesteerd. Per saldo positief. Maar het geld gaat naar online initiatieven die weinig tot niets met journalistiek te maken hebben.
Bij Mecom is het nog een tandje erger. Met de ene hand wordt 70 miljoen gepakt en met de andere hand 10 miljoen geïnvesteerd. Per saldo een forse achteruitgang.
Dat print het moeilijk heeft en houdt, dat begrijp ik. Ook al denk ik dat beide concerns lang niet alle mogelijkheden benutten (zie successen NRC Media en de Persgroep Nederland).
Maar mijn grootste teleurstelling zit er in dat de directies niet zozeer snijden in print, maar vooral in onafhankelijke journalistiek. Ze zien daar ten onrechte geen toekomst meer in. Terwijl ‘terug naar de basis’ een veel toegepaste strategie is. Dat zouden TMG en Mecom moeten doen. Kies weer voor journalistiek.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Praat mee