mgm nvj maart

— woensdag 5 augustus 2020, 11:00 | 0 reacties, praat mee

‘Programmering met lange houdbaarheidsdatum en toegevoegde waarde voor alle Utrechters’

‘Programmering met lange houdbaarheidsdatum en toegevoegde waarde voor alle Utrechters’
William Valkenburg, per 1 september aanstaande mediadirecteur bij RTV Utrecht | RPO

Volgende maand begint William Valkenburg als mediadirecteur bij RTV Utrecht. Valkenburg werkte recent voor de VPRO, was hoofdredacteur bij RNW Media en directeur Internetcoördinatie bij de Nederlandse Publieke Omroep. Villamedia vroeg Valkenburg naar zijn plannen bij de regionale omroep. Laatste wijziging: 6 augustus 2020, 12:13

Tot begin dit jaar was je bij VPRO onder meer verantwoordelijk voor de ‘kanaalformule’ van de omroep. Een regionale omroep heeft andere doelen dan een landelijke - en laten we niet vergeten meestal minder middelen -  maar zijn er lessen uit je tijd bij de VPRO die je bij RTV Utrecht wil toepassen?

“Wat ik bij de VPRO heel prettig heb gevonden was dat ze zich minder dan andere omroepen laten leiden door de waan van de dag. De druk van slinkende budgetten en toenemende invloed van de NPO zorgde wel eens voor wat gebrom, maar dat was steeds van korte duur.

Het was dan even diep zuchten en vervolgens met creativiteit op zoek naar nieuwe wegen en oplossingen. Die positieve instelling en gedrevenheid vanuit een heldere eigen missie heb ik zeer gewaardeerd. Veel van de programmering van de VPRO heeft een lange houdbaarheidsdatum - daarmee bedoel ik dat de thema’s en aanpak zo gekozen zijn dat de verhalen lang hun waarde behouden.”

Bijna twintig jaar geleden begon je de eerste versie van Uitzending Gemist. Eerst als rubriek binnen omroep.nl en vijf jaar voordat YouTube begon. Laat ik de vrijheid nemen en stellen dat internet een soort rode draad in je carrière is.

“Toen ik mijn eerste stappen op internet zette in de tweede helft van de jaren ‘90, werd ik door collega’s nog als een soort nerd beschouwd. Bij mij ging het heilig vuur branden, toen ik met de eerste streaming audiotoepassingen aan de gang ging.

Ineens zat ik via een livestream in de rechtszaal in Amerika en volgde live het proces tegen O.J. Simpson. Toen wist ik dat internet het medium van de toekomst was. Niet lang daarna heb ik bij de VARA de eerste internetafdeling opgezet en daarna bij de NPO (toen nog NOS) Uitzending Gemist. Het was pionieren en voor de troepen uitlopen, een hele spannende tijd.”

RTV Utrecht heeft een nette vertegenwoordiging op Twitter, zit digitaal op kabelnetwerken en biedt live radio- en televisie-streams via de website. Denk je dat RTV Utrecht - of regionale omroepen in het algemeen - nog meer met internet kunnen dan nu?

“Dat is geen vraag, maar een noodzaak. Om in deze tijd een breed en gevarieerd publiek te bereiken, kun je niet zonder internet. Regionale omroepen hebben een belangrijke functie in de onafhankelijke mediavoorziening op regionaal en lokaal niveau en hebben de plicht om zoveel mogelijk mensen goed over hun directe omgeving te informeren en zo mogelijk te betrekken.

Dat is geen eenvoudige opdracht en vraagt om gerichte inzet van alle beschikbare kanalen. Zichtbaar zijn, vindbaar zijn en verhalen maken die er toe doen. Daar komt bij dat er meer mogelijkheden voor dialoog zijn dan ooit tevoren. Omroepen moeten daar volgens mij nog aan wennen. Hier ligt nog veel onontgonnen terrein.”

Eind juni begonnen dertien regionale omroepen en de NOS met nieuws uitwisselen, wat vind je van zulke kruisbestuiving?

“Dit is het soort samenwerking waar ik sterk voorstander van ben. Het is voor de nieuwsconsument heel fijn dat er via de NOS kan worden ingezoomd op nieuwsverhalen uit de eigen omgeving en andersom dat het belangrijkste landelijke nieuws ook op regionaal niveau wordt aangeboden. Het laat zien hoe media elkaar kunnen aanvullen en versterken.”

Ik woon zelf in Utrecht. RTV Utrecht is en blijft een go-to, maar er in de regio en stad zijn de laatste jaren concurrenten opgestaan als DUIC en De NUK. Hoe zie je die opkomst van deze mediaconcurrenten in ‘het Utrechtse’?

“Concurrentie is alleen maar goed, dat houdt je scherp. DUIC en De NUK voegen iets toe aan het lokale aanbod, dat er nog niet of niet voldoende was. Het zijn mooie initiatieven die bijdragen aan diversiteit en kwaliteit van het media-aanbod in de regio en dat is winst voor alle Utrechters.”

Je start in september bij RTV Utrecht. Zoals gebruikelijk bij een mooie transfer: welke ambitie wil je waarmaken?

“RTV Utrecht moet een omroep zijn voor álle Utrechters. Dat is binnen de krappe financiering, sterke regelgeving en snel veranderende wereld niet eenvoudig. Het team van RTV Utrecht levert dagelijks een grote prestatie, als je ziet wat er aan content wordt geproduceerd.

Ik kijk er naar uit om met dat team een gevarieerd regionaal mediaplatform te ontwikkelen dat voor alle inwoners van de provincie toegevoegde waarde biedt.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.