word studentlid

— vrijdag 1 februari 2013, 11:01 | 0 reacties, praat mee

Print

Op tafel in de lobby ligt een tablet en een mobiele telefoon. Verder kartonnen bekers koffie, kartonnen bakjes cornflakes en op een kartonnen bord een bagel. Buiten trekt het Amerikaanse verkeer zich in gang nadat het licht op groen is gesprongen. De ochtend breekt door aan de rand van Salt Lake City. In de hoek van de lobby van dit tweesterrenhotel aan de snelweg staat zo’n ijzeren kastje met daarin op een stapeltje de Salt Lake City Tribune. Deze regionale Amerikaanse krant leeft tenminste nog. Laatste wijziging: 18 maart 2014, 11:59

Vroeger liep je naar de balie, wisselde je het briefje om in kwartjes en kocht je een krant en ging je ontbijten. Zo nam je het nieuws tot je. Nu laten we de Tribune liggen.

We lezen de stukken over de dopingonthullingen in de Nederlandse wielersport. Het zijn de vruchten van weken lang onderzoek, gedaan door journalisten van kranten en tijdschriften. Mind you, journalisten in dienst van die kranten en tijdschriften. Dus geen resultaat van bloggende opiniemakers, semi-komieken met een camera of op sensatiebeluste freelancers. Nee. Vakwerk.

Ofschoon in dat gele kastje in de hoek de Tribune al ligt vergelen is deze week – de derde week van januari – bewezen dat ‘print’ leeft. De consumptie is meer en meer digitaal, maar de artikelen zijn het resultaat van journalisten die in dienst zijn van ‘print’. Print maakte het verschil. Er verschenen zelfs collega’s op televisie om te vertellen over hun waarheidsbevindingen.

Natuurlijk begrijp ik dat televisie het nadeel in zich heeft dat er ‘op camera’ gesproken moet worden en dat het voor schrijvers voldoende is om mensenaan de telefoon te krijgen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de voorbije weken de grootste verhalen van print zijn gekomen. Radio en televisie brachten het nieuws, print maakte het veelal.

Ik hoop dat de directeuren, mediamanagers en tussenchefs goed nadenken over wat ze hebben gelezen en niet alleen trots zijn met het resultaat, maar ook eens nagaan hoe hun werknemers het verschil hebben gemaakt. Hopelijk komen ze erachter dat je met schreeuwen, na-apen, overschrijven en plakken en knippen aan het kortste eind zal trekken. Je moet op zoek gaan naar de waarheid, of een werkelijk. Doe je dat, dan houd je volgens mij print in leven, misschien zelfs op papier, maar zeker digitaal.

Uit nostalgische overwegingen gooi ik straks drie kwartjes in dat gele kastje in de hoek en koop de weekeindeditie van de Tribune. Als eerbetoon aan print.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Nando Boers, journalist bij Nusport.nl, geeft de de pen door aan Jeroen Stekelenburg, verslaggever van NOS Studio Sport.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.