foj 2019

— dinsdag 22 oktober 2013, 08:53 | 0 reacties, praat mee

Prijs Verbraak voor een beperkt interview?

Coen Verbraak kreeg terecht de prijs als beste huidige tv-interviewer. Maar was het volledige vraaggesprek dat de Sonja Barendprijs kreeg onthullend en goed? Coen Verbraak won de Sonja Barend Award 2013 voor zijn gesprek met voormalig ABN Amro-voorzitter Rijkman Groenink in serie over ‘topondernemers’ voor het programma Kijken in de Ziel. De prijs kreeg hij terecht voor de hele reeks, maar werd concreet verbonden aan een spannend fragment in deze uitzending (vanaf ongeveer 30 minuten).

Verbraak slaagt er in met aanhoudend beleefde vragen de woede van Rijkman Groenink over zich af te roepen die tenslotte uitroept: “U duwt mij in de hoek van graaier.”

De bankier had gelijk. Dat is wat Verbraak deed. Of beter: hij hield hem in die hoek, want Rijkman Groenink zat daar vóór de uitzending al in. De Prooi van Jeroen Smit, ook al een prijswinnaar, legde reeds op een voortreffelijke manier bloot met welke wereldvreemdheid, blinde ambitie en gebrek aan empathie de bank werd geleid.

Dus de enige winst die Groenink kon behalen uit dit interview was een poging om via Verbraak uit die hoek te geraken bij het publiek dat hem in zijn ogen miskent. Verbraak bood hem nota bene die mogelijkheid met het perfect geformuleerde: “U bent het persoonlijke symbool geworden van dat graaien. Heeft u een kras op uw ziel?”

De bankier kon dan antwoorden wat er volgens hem fout ging in de beeldvorming en/of uitleggen hoezeer hij getekend is door dit publieke vonnis. Die kans laat hij lopen en geeft een eerlijk en oprecht, maar voor het boze volk onjuist antwoord:
“Een kras op m’n ziel heb ik vanwege het feit dat we in Nederland niet in staat in zijn gebleken de banken overeind te houden. Ik heb geen schuldgevoel na alle beschuldigingen een graaier te zijn. Ik ben het niet.”

Gemiste kans van de bankier, maar vervolgens ook van Verbraak. De interviewer scoort en verklaart iets van een trillend ooglid bij de geïnterviewde te hebben gezien om zijn eigen succes te accentueren. Verbraak scoorde hier 1-0 uit een penalty. Immers, de komst van Rijkman Groenink aan tafel bood hem de strafschop al. Goal!

Met 1-0 gewonnen, de interviewer zien we onderhuids glunderen, namens de kijkers ook. Het bevestigt het beeld van ons Calvinistische kijkers dat die Groenink absoluut niet deugt. De punten zijn binnen, het publiek gaat naar de kroeg om genoeglijk te vieren dat de boze wolf gelukkig de boze wolf is.
En wij zijn Roodkapje, want dat is de kant die niet alleen het publiek maar ook de beoordelende journalisten zich graag in bevinden. Het kwaad is geduid, weer een moreel gelijk gescoord, we doen niets liever in domineesland, tegenwoordig columnistenland van de Youps.

Was het ook een goede wedstrijd, oftewel een prijswinnend interview? Of had Verbraak nu ook kunnen doorgaan, met een reeks vragen om werkelijk ‘in de ziel te kijken’ van de boze woflbankier?
Dat deed hij deels in de getoonde beelden, maar het geheel kennen we niet. De jury die de prijs gaf evenmin, alleen versneden beelden. Dat is een probleem. In plaats van die 1-0 had het ook 4-3 kunnen worden. (Of zelfs 4-5, maar alleen de allerbeste interviewers durven te verliezen opdat het publiek wint.)

Voor het kijken in de ziel: Hoe ga je door het leven met het beeld van een graaier? En hoe gaat je gezin ermee om? Hoe oordelen je vrienden, heb je die verloren of had je die toch al niet? Bij wie zoek je begrip, en van wie krijg je dat nog?

Voelt hij zich rijk? Hoe besteedt Groenink het geld, toch maar aan goede doelen? Of staat het op de (ABN Amro) bank? Wat vindt hij van Amerikaanse bankiers die een veelvoud van die armzalige 26 miljoen Van Groenink opstreken? Nog 100 vragen om er een leuke wedstrijd van te maken. Misschien is dat ook gebeurd, maar we weten dat niet.

Jeroen Smit vulde het vraaggesprek in een volgende DWDD-uitzending mij terecht in die richting aan: de bankier schaamt zich over zijn falen, niet over de centen. Pierre Bokma toont in het drama De Prooi een ziel van de bankier met de prachtige verbeelding van de kunstenaar. Coen Verbraak had de kans om dit beeld in de realiteit naar boven te halen.

Laat hij dan, als blijk van waardering voor de gewonnen prijs, het onversneden interview met Rijkman Groenink online zetten. Pas dan kunnen wij – en de jury? – werkelijk beoordelen of dit in de beste traditie van de meesterinterviewer Verbraak past.

En naar we mogen hopen treedt dan niet het beeld naar voren van de journalist met de schaar als ‘graaier’ naar de passende antwoorden om roem te vergaren. Want zijn wij interviewers vaak zelf niet die ijdele graaiers die we zo graag als boze wolf wegzetten?

Bekijk meer van

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.