Philippe Remarque op 1 september weg als hoofdredacteur; wordt journalistiek directeur
Philippe Remarque (53) vertrekt op 1 september als hoofdredacteur van de Volkskrant. Dat heeft hij de redactie donderdag laten weten. Hij wordt journalistiek directeur van de Persgroep, het Belgisch-Nederlandse mediaconcern dat in Nederland onder meer de Volkskrant, Trouw, het Parool, AD en zeven regionale kranten uitgeeft. Daarnaast wordt hij directeur-uitgever van de Volkskrant, Trouw en het Parool.
Erik van Gruijthuijsen, nu directeur journalistiek van de Persgroep Nederland, wordt directeur-uitgever van ADR Nieuwsmedia, de groep met AD, zeven regionale titels en videobedrijf MyChannels.
In een interview met Villamedia zei Remarque onlangs dat hij ‘redelijk dicht bij het einde’ van zijn hoofdredacteurschap bij de Volkskrant was.
Wanneer hij precies zou vertrekken, was toen niet duidelijk, maar het was volgens hem ‘goed voor een krant als er af en toe een nieuwe hoofdredacteur is.’
Remarque nu: ‘Ik ben verheugd dat de Persgroep een journalist in de directie benoemt en vereerd dat zij vertrouwen in mij stelt. Ik heb veel zin in mijn nieuwe werk. Het is de taak van onze generatie om de journalistiek het digitale tijdperk in te loodsen, met behoud van inhoud en kwaliteit. De uitgever speelt daarbij een cruciale rol, heb ik gemerkt. Ik wil met de redacties de kansen van de digitalisering grijpen, valkuilen vermijden en nieuwe wegen inslaan. Door ICT, data en journalistiek slimmer te combineren, wil ik bijdragen aan de groei van het aantal lezers’.
Een sollicitatiecommissie onder leiding van Stichting de Volkskrant met vertegenwoordigers van redactie en uitgever zal de komende weken een profiel opstellen en gesprekken met kandidaten voeren voor de vacature hoofdredacteur de Volkskrant. Het streven is om de nieuwe hoofdredacteur aan het begin van de zomer te benoemen. De commissie zoekt in eerste instantie in eigen kring. Begin mei verwacht de commissie een profiel klaar te hebben.
De Persgroep benoemt Remarque in de directie omdat het voor een mediabedrijf belangrijk is dat de journalistiek op alle niveaus is vertegenwoordigd, zegt het bedrijf. ‘Wij moeten altijd de beste journalistieke kwaliteit bieden. Dat is onze kern. Philippe kan ons met zijn talent daar enorm mee vooruit helpen’, aldus Erik Roddenhof, CEO van de Persgroep.
‘Philippe heeft de Volkskrant de afgelopen negen jaar uitstekend geleid. Het resultaat is een groeiend aantal lezers. Wij zijn hem daar zeer dankbaar voor.’
Praat mee
1 reactie
h.wever, 18 april 2019, 17:32
Ger Vaders. Daaraan moet ik denken bij de benoeming van Philippe Remarque als journasitiek directeur van de Persgroep. De jaren zeventig vorige eeuw waren er nog niet helemaal rijp voor, de gijzeling bij Wijster (wat een journalist ! met zijn pagina’s ‘van binnen uit’) zat Vaders ook niet mee. Maar wat wíl je ? Je bent gepokt en gemazeld.
Remarque haalt het nu wel. Anderen op die plek zouden de journalistiek wellicht meer schade kunnen berokkenen.