Pearson verkoopt belang The Economist
De educatieve uitgeverij Pearson heeft het belang van vijftig procent in zakentijdschrift The Economist afgestoten. Twintig procent werd terugverkocht aan The Economist zelf; de rest ging naar investeringsmaatschappij Exor. The Economist betaalt omgerekend ruim 255 miljoen euro voor het belang.
Exor betaalt 402 miljoen euro voor het aandeel in The Economist. Pearson, dat zich wil richten op de core business educatie, stootte recent ook al zakenkrant The Financial Times af voor 1,2 miljard euro. Dat Pearson ook van The Economist afwilde, hing al in de lucht.
Volgens The Economist betekent het terugkopen van het aandeel en het overhevelen van het restant naar Exor dat de onafhankelijkheid gewaarborgd is en het risico wordt gespreid. Om de aandelentransactie te kunnen financieren, verkoopt The Economist hun iconische kantorencomplex in Londen.
“Het [gebouw] heeft ons altijd goed gediend. Nu stelt het ons in staat om het belangrijkste bezit, onze onafhankelijkheid, te verstevigen. Nieuwe kantoren, met meer ruimte voor onze digitale ambities en die voldoen aan de eisen van de 21e eeuw, betekenen het begin van een nieuw hoofdstuk in ons bestaan”, aldus een verklaring van de uitgeverij.
De uitgeverij dankt Pearson voor de samenwerking over de jaren: “Wij allen zijn hen veel dank verschuldigd.”
Praat mee