mgm nvj maart

— vrijdag 13 juli 2012, 10:00 | 2 reacties, praat mee

Parool in de verkoop en een kleine GPD?

Parool in de verkoop en een kleine GPD?

update Het Parool in de verkoop? Zo ook NRC Handelsblad? Wordt Wegener opgesplitst? En zetten de Belgische krantenmakers hun opmars in Nederland door of komen de Duitsers? Zie hier een bloemlezing uit het geruchtencircuit van het professionele journaille. Laatste wijziging: 14 februari 2013, 16:24

NRC Handelsblad gaat naar de ochtend. Dat zou desastreus zijn voor middagkrant Het Parool. De Amsterdamse krant doet de bezorging samen met de landelijke middagkrant. In zijn eentje kan Het Parool een bezorgdienst niet overeind houden. Dat is veel te duur.’ Kranten zitten vast aan hun concurrenten. Valt er een radertje weg, zo zegt media¬deskundige Piet Bakker, dan raakt dat andere kranten. Zonder NRC kan Het Parool zelfs niet voortbestaan als middagkrant. Bijna 30 procent van de abonnees woont buiten Amsterdam/Amstelveen/Diemen. Bakker: ‘Daar kun je dan geen papieren krant meer in de brievenbus stoppen. In dat geval wordt Het Parool te duur voor de Persgroep. Verkoop is daarmee een serieuze optie.’ Parool-hoofdredacteur Barbara van Beukering wuift het geschetste scenario weg. ‘Een gerucht, dat op niks is gebaseerd.’

NRC Handelsblad blijft een middagkrant, beweert plaatsvervangend hoofdredacteur Joost Oranje: ‘De mogelijkheid van een ochtendkrant hebben we laten onderzoeken. Driekwart van de huidige abonnees wil dat niet.’ Driekwart van alle potentiële nieuwe abonnees wil een ochtendkrant, heeft hetzelfde onderzoek uitgewezen. ‘En-en is te duur.’ Bakker: ‘Het drukcontract van NRC bij de Persgroep loopt tot en met voorjaar 2015. Daarna kan de directie gaan shoppen waar ze wil. Ik denk dat de krant daarna de switch naar de ochtend zal maken.’

En wie dan de eigenaar zal zijn? Ofwel, wie schuift Egeria en mede-eigenaar Derk Sauer zakken vol geld toe? De naam van Corelio duikt op, de Vlaamse uitgever van onder andere De Standaard, waar huidig NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch voorheen de baas was. Journalist Ben van der Velden (ex-NRC Handelsblad) schreef twee jaar geleden over de band tussen Vandermeersch en Corelio in het Financieele Dagblad. In 2009, toen NRC Handelsblad te koop stond, deed Vandermeersch in opdracht van Corelio onderzoek bij de krant in Rotterdam. De Belgische uitgever viste toen achter het net. Bakker: ‘Investeringsmaatschappij Egeria heeft NRC Handelsblad niet voor de eeuwigheid gekocht, dat weet iedereen. Met de overgang naar het tabloidformaat en de aanstaande verhuizing naar Amsterdam is de krant klaar gemaakt voor de verkoop.’ Oranje is niks van een geplande overname bekend. ‘Investeerders als Egeria denken in termijnen van vijf à zeven jaar. We zijn pas twee jaar onderweg.’ Bakker: ‘Ik heb het van meerdere kanten gehoord.’

Een grote impact heeft het wegvallen van de Geassocieerde Pers Diensten (GPD). Grote klant Wegener gaat zelf persbureau spelen, samen met de zuidelijke teamgenoten Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad. Dat is niet alleen een bittere pil voor de journalisten van de GPD, maar ook voor de andere afnemers, zoals de kranten van de NDC Mediagroep en HDC Media. Die moeten op zoek naar een alternatief.

Het Parool en het Algemeen Dagblad willen de regionale kranten van HDC en NCD/VBK (Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden) vanaf volgend jaar van aanvullende kopij voorzien. Hoofdredacteur Hans Snijder van de Friese krant zegt alleen ‘dat met meer partijen wordt gesproken’. 

Directeur Tim Klein van HDC Media, tevens voorzitter van de GPD, acht samenwerking met de Persgroep niet waarschijnlijk. De regionale dagbladen (Haarlems Dagblad, Noordhollands Dagblad, IJmuider Courant, Leidsch Dagblad, De Gooi- en Eemlander, Almere Vandaag) vormen immers onderdeel van de Telegraaf Media Groep (TMG). Van de andere kant betekent de familieband niet automatisch dat de Amsterdamse krant als kopijbezorger gaat functioneren. ‘Een afgeslankte vorm van de GPD is ook een optie, eventueel samen met Novum. Binnenkort nemen we een besluit’, zegt Klein.

Bakker denkt dat de nieuwe featureafdeling van het ANP kan profiteren van het wegvallen van de GPD. Hoofdredacteur Marcel van Lingen ziet dat uiteraard graag gebeuren. Hij wijst op de ‘succesvolle samenwerking’ met NU.nl. ‘Uit metingen blijkt dat lezers van NU.nl bovengemiddeld vaak op ANP-features klikken. Op bestelling van de klant kunnen we snel kwaliteitsverhalen leveren. Of we vullen het aanbod in voor de klant, dat kan ook. En dat tegen scherpe prijzen, omdat we gebruik maken van freelancers.’ Directeur Klein tempert de verwachtingen: ‘Dat het ANP een featureafdeling is gestart, begrijp ik heel goed. Maar dat betekent niet automatisch dat HDC en TMG daarin zullen meegaan.’

Nog een radertje dat wegvalt, in het noorden. De complete uitgeversgroep van NDC (kranten, publieksboeken, educatieve boeken) staat in de etalage. ING wil namelijk geld zien. Wie gaat de twee noordelijke kranten overnemen, die met een schuld kampen van 180 miljoen euro? Wegener is genoemd, maar het krantenbedrijf staat sinds vorige week zelf in de etalage. De Persgroep haakt af, liet directeur Frits Campagne eerder weten.

De Telegraaf Media Groep dan? Ook genoemd, maar die worstelt intern met de koers voor de toekomst. Van de andere kant verklaarde een woordvoerder van TMG tegenover het Financieele Dagblad dat het bedrijf zich klaarmaakt voor een consolidatieslag. ‘We zullen alle mogelijkheden bestuderen.’ De vraag is of de Nederlandse Mededingingsautoriteit daarmee akkoord zal gaan, aangezien TMG meer dan de helft van de krantenmarkt in handen kan krijgen. Feit is dat een consortium – particulieren uit de Stichting Je Maintiendrai, Boom Pers uit Meppel en de stichting Fryslân Boppe – een bod hebben uitgebracht van vijftig miljoen euro op NDC. Mogelijk doet ook de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij mee aan het consortium. De drie noordelijke Commissarissen van de Koningin willen dat de verkoop doorgaat. Zij vrezen ‘journalistieke verschraling’ als het bedrijf in handen zou komen van TMG of Wegener.

Wegener (Mecom) leek een logische overnamekandidaat. Met het aangekondigde vertrek vorig week van topman Tom Toumazis staan alle bedrijfsonderdelen te koop: de kranten¬divisie in Polen, Berlinkgske in Denemarken en Wegener en de Media Groep Limburg (MGL) in Nederland. Voor Wegener/MGL telde Mecom destijds circa één miljard euro neer. Op basis van de huidige beursgang zou Mecom compleet te koop zijn voor pakweg 250 miljoen euro, schat een ingewijde. En dat is inclusief Polen en Denemarken. ‘Ofwel een kwart van de prijs die destijds voor Nederland alleen is betaald. De nieuwe koper krijgt er Polen en Denemarken gratis bij.’

Axel Springer zou een serieuze gegadigde zijn. De Duitse uitgever is steenrijk en kan in eigen land niet verder uitbreiden. Dan maar de grens over. In Polen, waar Mecom ook actief is, bezit Springer enkele kranten. Eerder probeerde ex-topman Joop Munsterman om Wegener/MGL los te weken van Mecom. Ook ING, Rabobank en ABN Amro hebben voorheen tevergeefs een bod uitgebracht. Bakker, speculerend: ‘Destijds waren enkele Duitse uitgevers in de race bij de overname van de Limburgse kranten. Dat zou nu dus weer kunnen, ook al heb ik de naam Springer niet gehoord. Of een consortium koopt Mecom en splitst het bedrijf op. Dat zou wel een beetje vreemd zijn. De kranten zijn juist samengevoegd om een bepaalde synergie te bereiken. En vergeet niet; ontvlechten kost veel geld.’

Toch klinkt de roep steeds luider dat Mecom wordt opgesplitst. De kranten zijn meer waard dan de huidige koers aangeeft. De aandeelhouders kiezen eieren voor hun geld, nu de synergiedroom uit elkaar is gespat, aldus een bron binnen Mecom. ‘De synergiegedachte is ten onder gegaan met David Montgomery (de vorige topman, red.) en de verkoop van activiteiten in drie landen.’

In het uiterste zuiden kijkt MGL argwanend naar de gang van zaken bij Wegener. Haast maken met de beoogde fusie hebben de Limburgers niet. Directeur Ad Verrest verklaarde bij zijn aantreden te zullen strijden voor de belangen van Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad. Beide kranten afficheren zich graag als ‘de beste jongetjes van de klas’. Zij scoren de hoogste rendementen, mede als gevolg van eerdere reorganisaties.

De naam Concentra uit België duikt in de wandelgangen op als overnamekandidaat. De ingewijde: ‘Wegener zit midden in een broodnodige reorganisatie. In Limburg zijn de problemen veel kleiner. Het probleem vormen de weekbladen, maar die hebben ze in Limburg nauwelijks. Wij hebben gesaneerd, Wegener moet dat nog doen. Het integratieplan schijnt klaar te liggen, maar nu de cijfers van Wegener verslechteren, lopen ze in Limburg niet meer warm voor een fusie.’

Zowel Bakker als Tom Gibcus (dagbladsecretaris van de NVJ) geven MGL weinig kans op een zelfstandige toekomst. ‘De integratie is zo goed als rond, zeker nu, met de start van de gezamenlijke nieuwsdienst. Alleen de oude namen nog. Misschien dat Wegener nog niet de titel Koninklijk wil kwijtraken.’ Gibcus: ‘Limburg heeft niet veel te willen. Wegener is van de beurs gehaald. Dat vergemakkelijkt het ineenschuiven.’

Mede ingegeven door bezuinigingen werken de kranten steeds meer samen. De Persgroep, Wegener, TMG en NDC zijn een gezamenlijk bezorgbedrijf gestart. En sinds kort verzorgt Wegener de nationale advertentieverkoop voor HDC, MGL, de Barneveldse krant en het Friesch Dagblad. Nog grotere veranderingen staan eraan te komen. Een kenner schetst een beeld van wat er achter de schermen gebeurt. ‘Iedereen praat met iedereen. Alles is te koop, ook NRC Handelsblad en Het Parool. Maar niet per se eerder dan de rest. Er is een grote consolidatie op komst. Dan moet je ook denken aan bedrijven buiten de traditionele journalistiek. De betrokkenen zullen voorlopig echter zwijgen.’


Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met persinnovatie.nl

Bekijk meer van

Mecom

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Peter Kuijt, 15 juli 2012, 20:28

Over een maand of vijf is de GPD rijp voor de geschiedenisboekjes. Het zou niet meer dan aardig zijn als de persdienst dan met de juiste benaming wordt aangeduid: Geassocieerde Pers Diensten. De GPD heet al lang geen Gemeenschappelijke Pers Dienst meer.

Dolf Rogmans, 16 juli 2012, 11:23

@ Peter Kuijt. Aangepast.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.