— woensdag 2 juli 2008, 13:20 | 8 reacties, praat mee

Ultimatum: acties bij Wegener kranten

Hoofdredacteur Kees Pijnappels (geheel links) stemde niet met de acties in. Bij alle zeven regionale dagbladen van Wegener dreigen volgende week acties. Zo zullen in elk geval dagblad De Gelderlander en het Brabants Dagblad 1 dag niet verschijnen. De acties worden afgeblazen als de directie van Wegener besluit het jongste reorganisatieplan in te trekken. Daarvoor heeft de directie van de vakorganisaties NVJ en FNV Kiem tot maandag 12.00 u. de tijd gekregen.

De redacties van De Gelderlander en het Brabants Dagblad besloten woensdagochtend tot actie. De hoofdredactie van De Gelderlander is tegen en verklaarde het middel te zwaar te vinden. De ondernemingsraden steunen het actievoornemen.

De redactie van dagblad de Stentor besloot woensdag nog open te houden welke actievorm wordt ingezet om het reorganisatieplan van Wegener van tafel te krijgen. Alle redacties zijn het er unaniem over eens dat het plan dat vorige week door de Raad van Bestuur bekend werd gemaakt, van tafel moet. De redacties van TC/Tubantia, de PZC, BN/De Stem en het Eindhovens Dagblad vergaderen donderdag.

Wegener wil 395 tot 465 arbeidsplaatsen schrappen en daarmee 32 tot 37 miljoen euro besparen. De reorganisatie komt bovenop een nog niet volledig afgeronde bezuiniging waarbij ook al veel banen verloren gingen. Het Britse Mecom, eigenaar van Wegener, wil zo de winst van 13 naar 20 procent opschroeven. Twee leden van de raad van commissarissen zijn uit protest tegen de gang van zaken inmiddels opgestapt. De laatste jaren zijn er bij de kranten van het Wegener-concern verschillende ontslagrondes geweest. De maat is nu vol, vinden de redacties.

BN/De Stem houdt zijn plenaire vergadering donderdag buiten het gebouw om het aangekondigde werkbezoek van topman David Montgomery van Mecom te boycotten. Woensdag zou hij ook de redactie van het Brabants Dagblad bezoeken, maar hij blies dat op het laatste moment af. De toegang tot het gebouw was geblokkeerd en de redactie vergaderde buiten om een ontmoeting met de topman te vermijden. Aan de gevel van het gebouw hing een spandoek met de leus: ‘Killing feelds of Mecom’.

Dinsdag was er nog een incident bij het Brabants Dagblad, toen directeur Marco Paans een tekst van intranet liet weghalen waarin de plenaire buiten het gebouw werd aangekondigd. Volgens een ingewijde werkte zijn actie werkte als ‘olie op het vuur’, want prompt daarop verschenen pamfletten met dezelfde aankondiging op alle binnendeuren van de krant.

Woensdag sprak de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van Wegener, Joop Munsterman, met de hoofdredacties in Apeldoorn. Munsterman onderbrak daarvoor zijn vakantie in Italië. De hoofdredacteuren hebben twee weken geleden een brief gestuurd aan de raad van bestuur en eigenaar Mecom waarin ze beide verwijten het bedrijf kapot te saneren zonder enig perspectief op de toekomst.

Samen met een groot deel van de Tweede Kamer kijkt minister Ronald Plasterk (Media) met zorg naar de ontwikkelingen bij Wegener. Zij vrezen journalistieke verschraling in de regio. ‘Maar we kunnen niet makkelijk ingrijpen’, aldus de minister.

Met hun voorgenomen acties schrijven de Wegener dagbladen geschiedenis. Volgens ingewijden is het laatst actiegevoerd met het samengaan van het (Tilburgse) Nieuwsblad met het (Bossche) Brabants Dagblad, nu onderdeel van Wegener. David Montgomery was voor commentaar onbereikbaar.

Dat de hoofdredactie van De Gelderlander tegen de acties stemde, is voor de redactie geen probleem, zegt Rob Vunderink, voorzitter van de redactieraad. ‘Zij hebben een andere verantwoordelijkheid’. Meer bij De Gelderlander / Brabants Dagblad / Ultimatum NVJ

De acties woensdag bij het Brabants Dagblad





Bekijk meer van

Wegener Mecom

Praat mee

8 reacties

werknemer wegener, 2 juli 2008, 15:04

Als de krant een dag niet uit komt dan benadeel je niet alleen de lezers maar ook de adverteerders. Als redactie kun je toch eerst artikelen schrijven of zelfs reacties aan de lezers vragen. Nu zullen er nog minder abonnementen verkocht worden, of lezers gaan hun krant opzeggen. Minder inkomsten en nog meer bezuinigingen.

Debby de Jong, 2 juli 2008, 16:47

Beetjhe jammer dat mijn reactie van vanmiddag niet is geplaatst.
Tja hoe kan het ook anders.. Vooral niet naar zichzelf kijken…

Ronald, 2 juli 2008, 20:35

We zijn allemaal bang geworden, bang voor het roofkapitalisme dat al enige jaren voortwoekert. Het individu staat machteloos aangezien de reguliere politiek geen maatregelen DURFT te nemen. Het aandeelhouderskapitalisme kent geen mededogen met mensen die gewoon een inkomen willen verdienen. Winstbejach in de mediasector is funest. Al die gratis kranten die iedere dag in de trein op de grond liggen pronken vandaag met oplagestijgingen, dit is triest want de kwaliteit van deze kranten is minimaal. Het gaat om reclames verpakt in wat berichtjes.
Wij moeten goed opletten dat deze samenleving niet langzaam ondergraven wordt door winstmaximalisatie, efficiency en trivialiteit.
In plaats van een dag geen krant maken is een krant die dit eens goed beschijft nodig.

nog een wegener werknemer, 2 juli 2008, 20:41

minder inkomsten is het enige middel waarmee je die graaiers in Apeldoorn en Engeland kunt laten voelen dat de grens nu echt wel is bereikt. mensen werken zich drie slagen in de rondte, komen aan een aantal journalistieke taken soms helemaal niet toe, zien collega’s ‘kapot’ gaan en een stuwmeer aan compensatiedagen kan gewoon niet worden opgemaakt. Die rek zit er gewoon niet in. En, wat nou lezers de dupe van één dag geen krant? Die actie moet duidelijk maken tot hoe hoog het water is gestegen en die actie wordt alleen maar gevoerd om te voorkomen dat dezelfde lezers hún krant blijven behouden en geen krant krijgen zoals die er al genoeg in Nederland zijn. Of moeten we soms allemaal in de Telegraaf gaan lezen hoe ‘onwijs gelukkig’ Reinout Oerlemans nu weer is?

Mark, 2 juli 2008, 21:58

Natuurlijk is het erg dat er mensen hun baan verliezen, maar het is een gegeven dat de oplages al jaren dalen, dus daarbij ook de inkomsten, onlangs weer 4 %. Dus dit kost weer miljoenen die niet gecompenseerd worden, dus de winstgevenhied staat onder druk. Ik lees heel vaak dat over kwaliteit en onafhankelijkheid, maar ik durf te beweren dat meer dan de helft van de betalende abonnees de krant uit gewoonte heeft en dat de inhoud deze al veel minder boeit, laten we eerlijk zijn de betaalde dagbladen hebben in 15 jaar zo ongeveer de helft van de betalende abonnees verloren, dus steeds minder en minder mensen zijn dus bereid om te betalen voor wat de redacties schrijven. Voor mij geld een economische wet, als er dus minder mensen bereid zijn om voor te betalen dan moeten er ook elke keer arbeidsplaatsen bij de redactie verdwijnen, en niet zoals zo vaak gecentraliseerd worden of geoutsorced, dus een echte netto reeductie alleen zo kan de krant in zijn huidige vorm het langst volhouden, het blijft natuurlijk wel een sterfhuisconstructie, de wereld veranderd laat de redacties zich eens aanpassen en niet de betalende krantenlezer met een staking nog sneller wegjagen, want sympathie hebben de lezers er zeker niet voor, het is teveel een navelstarende groep.

Micha Kat, 3 juli 2008, 05:08

De NVJ en de vakbonden maken het allemaal alleen maar erger door de ‘vrije markt’ en de natuurlijke wet van vraag en aanbod hun werk niet te laten doen. Wat heeft het voor zin met kunst en vliegwerk produkten in de lucht te houden die bijna niemand meer wil en de jeugd al helemaal niet? Kan iemand mij dat AUB uitleggen? Het trieste is dat de NVJ op de gebeurtenissen reagert vanuit een reflex die het wellicht nog aardig deed in de jaren 70 van de vorige eeuw, maar thans volstrek medelijwekkend overkomt.

vele backoffice-collega's, 3 juli 2008, 08:55

Zo langzamerhand wordt de gehele actie een journalisten-actie. Onvoorstelbaar!!!! De meeste mensen die het betreft werken bij de backoffice en waar vinden wij hun reacties in ONZE kranten???

nog een wegener werknemer, 3 juli 2008, 11:37

Ik zal het uitleggen Micha. De Wegener-kranten maken een rendement van 13 a 14% op investeringen. Waar vind je dat nog? Dus de kranten doen het helemaal niet slecht, ze zijn niet op sterven na dood en getuige de oplagecijfers voorzien de titels in een grote behoefte. Dat er ook abonnees weglopen heeft deels te maken met de ontlezing en met eerdere bezuinigingen waardoor de krant inhoudelijk minder is dan daarvoor.
Gezien het rendement dat de kranten maken, kan het nieuwe bezuinigingsplan ook niet anders worden gezien dan een volgend hoofdstuk in het grote graaiboek. Dertien procent is niet genoeg, het moet 20 worden. Nooit genoeg, altijd meer, meer, meer. Walgelijk gewoon en irreeel bovendien. ‘Vrije markt’, de natuurlijke wet van vraag en aanbod hun werk laten doen? Zoals dat gaat in het onderwijs en in de gezondheidszorg zeker? Ook daar gaat het al lang niet meer om kwaliteit maar om graaien en zakken vullen, om bonussen opstrijken nadat een paar prachtige producten tot op het bot zijn afgekloven en naar de verdoemenis zijn geholpen. En wat Wegener/Mecom betreft zitten de graaiers in Apeldoorn in Engeland. Het zijn daar geen mediamensen, geen krantenmensen. Het zijn geldwolven en die botsen als kat en hond met journalisten. Dat zijn waakhonden die te hoop lopen tegen graaiers en bedriegers en voor wie het leven hogere doelen stelt dan zakken vullen. Dus Wegener/Mecom, reorganiseer. Maar doe dat om die prachtige producten mooier, beter, breder te maken. En niet om aandeelhouders nog meer tevreden te stellen, al zal dat ook best het gevolg zijn van een juiste reorganisatie. Hebben de graaiers toch nog hun zin.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.