word studentlid

— dinsdag 18 juni 2019, 13:39 | 0 reacties, praat mee

Oude Amber Alerts blijven mensen achtervolgen: media moeten meer doen

Oude Amber Alerts blijven mensen achtervolgen: media moeten meer doen
Afgelopen mei kondigde Amber Alert aan ook vermissingen op geldautomaten te zullen tonen | Arie Kievit / ANP

Mensen voor wie ooit een Amber Alert of Vermist Kind Alert is uitgegeven, staan daarna nog jarenlang in media die meehielpen aandacht te genereren. De stichting achter de alerts roept media op oude alerts te wissen of minstens te anonimiseren. Laatste wijziging: 20 juni 2019, 13:28

Ambert Alert bestaat dit jaar tien jaar en is succesvol: diverse media helpen mee de urgente kindervermissingen breed onder de aandacht te brengen. Alerts gaan verder naar Facebook, Twitter en Instagram. Verder nemen snelweg- en reclameborden meldingen vaak over. Er wordt verder geëxperimenteerd met meldingen op geldautomaten.

“Geredde kinderen - wiens privacy nog bescherming behoeft - blijven ook na een vermissing vaak uiterst kwetsbaar. Velen van hen worden later geconfronteerd met het feit dat hun namen en andere gegevens vanwege een eerdere berichtgeving over hun vermissing nog op internet staan”, schrijft directeur Frank Hoen van AMBER Alert Nederland in een brief aan het Genootschap van Hoofdredacteuren.

De Stentor belichtte vorige week het probleem van oude alerts die, geïndexeerd door zoekmachines, vindbaar blijven. De alert dient dan uiteraard geen doel meer, maar kan stigmatiserend werken bij sollicitaties en herinnert de betrokken persoon bovendien aan een mindere periode uit het leven, aldus Martijn van der Veen van privacyvoorvechter Privacy First in De Stentor.

De politie verwijdert opsporingsberichten met foto’s direct, zodra een vermiste persoon is gevonden. “We vragen ook iedereen deze gegevens niet meer te verspreiden”, aldus een woordvoerder.

De praktische uitvoering van deze variatie op het recht te worden vergeten laat Hoen over aan media zelf.

In een gesprek met Villamedia zegt Hoen dat zijn organisatie al langer oproept om oudere alerts te wissen. De media die op basis van zulke alerts berichten maken, realiseren zich onvoldoende dat de naam en foto van het kind alleen in dat kader werd gedeeld.

“De aanleiding is komen te vervallen. En zo’n kind wil terug in de anonimiteit en niet zijn of haar naam terugzien in relatie tot een oude vermissingszaak. Daar is volgens ons nog vel winst te behalen”, aldus Hoen.

De hulp van de media bij het verspreiden van de alerts wordt dankbaar aanvaard. De laatste drie Amber Alerts bleken levensreddend en cruciaal in het terugvinden van vermiste kinderen.

“Maar als ze terecht zijn, moeten we er alles aan doen om ze in de anonimiteit te doen terugkeren”, stelt Hoen.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.