— dinsdag 18 juni 2019, 13:39 | 0 reacties, praat mee

Oude Amber Alerts blijven mensen achtervolgen: media moeten meer doen

Afgelopen mei kondigde Amber Alert aan ook vermissingen op geldautomaten te zullen tonen | Arie Kievit / ANP

Mensen voor wie ooit een Amber Alert of Vermist Kind Alert is uitgegeven, staan daarna nog jarenlang in media die meehielpen aandacht te genereren. De stichting achter de alerts roept media op oude alerts te wissen of minstens te anonimiseren.

Ambert Alert bestaat dit jaar tien jaar en is succesvol: diverse media helpen mee de urgente kindervermissingen breed onder de aandacht te brengen. Alerts gaan verder naar Facebook, Twitter en Instagram. Verder nemen snelweg- en reclameborden meldingen vaak over. Er wordt verder geëxperimenteerd met meldingen op geldautomaten.

“Geredde kinderen - wiens privacy nog bescherming behoeft - blijven ook na een vermissing vaak uiterst kwetsbaar. Velen van hen worden later geconfronteerd met het feit dat hun namen en andere gegevens vanwege een eerdere berichtgeving over hun vermissing nog op internet staan”, schrijft directeur Frank Hoen van AMBER Alert Nederland in een brief aan het Genootschap van Hoofdredacteuren.

De Stentor belichtte vorige week het probleem van oude alerts die, geïndexeerd door zoekmachines, vindbaar blijven. De alert dient dan uiteraard geen doel meer, maar kan stigmatiserend werken bij sollicitaties en herinnert de betrokken persoon bovendien aan een mindere periode uit het leven, aldus Martijn van der Veen van privacyvoorvechter Privacy First in De Stentor.

De politie verwijdert opsporingsberichten met foto’s direct, zodra een vermiste persoon is gevonden. “We vragen ook iedereen deze gegevens niet meer te verspreiden”, aldus een woordvoerder.

De praktische uitvoering van deze variatie op het recht te worden vergeten laat Hoen over aan media zelf.

In een gesprek met Villamedia zegt Hoen dat zijn organisatie al langer oproept om oudere alerts te wissen. De media die op basis van zulke alerts berichten maken, realiseren zich onvoldoende dat de naam en foto van het kind alleen in dat kader werd gedeeld.

“De aanleiding is komen te vervallen. En zo’n kind wil terug in de anonimiteit en niet zijn of haar naam terugzien in relatie tot een oude vermissingszaak. Daar is volgens ons nog vel winst te behalen”, aldus Hoen.

De hulp van de media bij het verspreiden van de alerts wordt dankbaar aanvaard. De laatste drie Amber Alerts bleken levensreddend en cruciaal in het terugvinden van vermiste kinderen.

“Maar als ze terecht zijn, moeten we er alles aan doen om ze in de anonimiteit te doen terugkeren”, stelt Hoen.

platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.