Oplossing Eureka
Mark Koster was op 16 september te gast bij Bladen in de Balie. Het ging over innovatie voor magazines. Hij is, met fotograaf Frank Groeliken graag onder vrienden. Nodig hem ook uit via koster@villamedia.nl De middag begon met een rekensom. Wat is ‘Wow’ x ‘Off Course’? Oplossing: ‘Eureka’.
Erik van Heeswijk, de internet-Archimedes van de VPRO, legde uit dat een goed journalistiek idee ‘schaalbaar’ moet zijn. De digitale goeroe vertrekt in december bij de vrijzinnig protestante mediamakers om voor zichzelf te starten. Na vijf jaar te hebben rondgedoold door het Mediapark-labyrint is het tijd voor het ondernemerschap.
Van Heeswijk preekte voor een zaal van verslagen magazinemakers die graag wilden weten hoe ze het beste een digitaal blaadje konden exploiteren, het liefst met wereldheerschappij tot gevolg.
Hij rekende voor dat er 140 miljard aan advertentiegeld te verdelen viel, maar dat moderne bladenmakers dan wel mee moeten durven ‘dansen’. ‘Het is net als je vriendin die ineens wil salsa-dansen. Het is maar beter om mee te doen…’
Vervolgens betraden nog twee andere vrolijkerds het podium. Eerst was daar Robert van der Sanden die kwam uitleggen dat website BIG Entertainment als doelstelling had om andere internationale entertainmentsites weg te vagen. We luisterden ook naar Jochem Wijnands, de man achter TRVL, reisapp die wereldwijd meer dan 1 miljoen keer is gedownload. Ook Wijnands was aan het rekenen, maar dan niet in het openbaar. Hij zocht nog naar een investeerder die hem wilde helpen zijn Peter Stuyvesant-droom te helpen realiseren, fluisterde hij bij de borrel. En zo bleek dat er tussen Eureka en een blad vaak praktische bezwaren staan. ‘Hoe groot het bedrag moet zijn? Dat ga ik jou niet zeggen’.
Praat mee