nvj corona

— vrijdag 20 maart 2020, 11:00 | 0 reacties, praat mee

Annelies Arendsen (RTL Nieuws): ‘Een nieuwe dienst moet wel passen bij ons merk’

© Maarten Steenvoort

Ondanks een aantal privacy-schandalen met een (tijdelijke) terugval aan leden als gevolg, blijft Facebook nog altijd een goede manier om verhalen onder de aandacht te brengen, vindt Annelies Arendsen, social media coördinator bij RTL Nieuws. ‘We zijn tot elkaar veroordeeld.’

Geen Nederlands medium was in 2019 groter op Facebook dan RTL Nieuws. In twaalf maanden tijd reageerden, liketen en deelden bezoekers van het sociale netwerk in totaal 16 miljoen keer een bericht van het nieuwsmedium, blijkt uit cijfers van analysetool CrowdTangle. Ter vergelijking: het Algemeen Dagblad, de nummer twee op de lijst, moest het stellen met een (eveneens niet onverdienstelijke) 12,85 miljoen interacties.

‘Toen ik dat lijstje zag, dacht ik in eerste instantie dat de cijfers niet klopten. Ik wist wel dat het lekker ging op onze socials, maar dat het zó goed ging had ik niet verwacht’, geeft Arendsen toe. Als social media coördinator is ze sinds juli 2018 verantwoordelijk voor de strategie van RTL Nieuws op platformen als Facebook, Twitter en Instagram. Aan de hand van data-analyse en resultaten uit het verleden bepaalt ze wat voor typen posts het waarschijnlijk goed doen op de platformen. De resulterende strategie rolt ze uit op de redactie.

What’s in it for me?
Ondanks een reeks privacy-schandalen die Facebook de afgelopen jaren in elk geval tijdelijk flink wat gebruikers kostten, is het platform nog altijd leidend als het aankomt op het gesprek aangaan met volgers en met het publiek naar je eigen website trekken, vindt Arendsen. ‘Zeker als je goed voor ogen houdt wie je doelgroep is, kun je nog veel verkeer uit het platform halen. Bij alles wat we plaatsen vragen we ons af waarom we dit specifieke bericht op Facebook plaatsen, en voor wie het bedoeld is.’

65 procent van de volgers die RTL Nieuws heeft is vrouw. Data van alle geplaatste artikelen laten zien dat die doelgroep vooral interactie aangaat met artikelen in de categorieën nice to know en what’s in it for me?. De combinatie tussen die twee doet het helemaal goed. ‘Op een artikel over verplichte betaling bij mbo-stages komen bijvoorbeeld veel reacties van volgers die anderen taggen. En een artikel over hoe de kantoortuin schadelijk is voor de gezondheid doet het op onze Facebook-pagina ook erg goed.’

De grillen van het algoritme
Om het algoritme van Facebook niet te overvoeren plaatst RTL Nieuws gemiddeld dertig berichten per dag op het sociale netwerk. ‘Toen ik in deze functie begon waren dat er soms nog wel 45 per dag. Wat me opviel is dat minder posts plaatsen juist tot meer interactie kan leiden, omdat het algoritme berichten waar goed op gereageerd wordt bij meer mensen onder de aandacht brengt. We zijn sindsdien veel selectiever in wat we plaatsen.’

Dat succes op Facebook staat of valt met de grillen van het algoritme achter het sociale medium, realiseert Arendsen zich. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. ‘Als Facebook een nieuwe dienst bedenkt en je maakt daar gebruik van, dan zie je de interactie toenemen. Je berichten worden bij meer mensen onder ogen gebracht als je bijvoorbeeld meedoet aan instant articles (een dienst die artikelen laat zien in de vormgeving van Facebook, red.) of het video-platform Facebook Live.’

De verleiding om zomaar overal aan mee te doen wordt daarmee wel groot, geeft Arendsen toe. ‘Maar we blijven kritisch kijken waar we aan deelnemen. Een nieuwe dienst moet wel passen bij ons merk, en we moeten er ook de mankracht voor hebben. Heel veel dingen die Facebook bedenkt willen we niet, zoals de video-on-demanddienst Facebook Watch. Video’s die drie minuten of langer duren worden daar meer onder de aandacht gebracht dan kortere video’s. Daar doen we niet aan mee. We produceren video’s voor RTL Nieuws en niet voor Facebook.’

Nog niet uitgespeeld
Die drang tot steeds maar nieuwe diensten lanceren zorgt ervoor dat Arendsen ondanks het succes van RTL Nieuws Facebook nog lang niet uitgespeeld heeft. Op één dienst van het platform kan ze eigenlijk niet wachten: het Breaking News Label. Daarmee kunnen uitgevers belangrijk nieuws een extra plakkertje meegeven, om te laten zien dat een bericht heel belangrijk en actueel is. ‘Die dienst is in Nederland nog niet beschikbaar en het wordt hoog tijd dat dat verandert. Ik wil er graag mee experimenteren om te zien of het veel verschil maakt.’

Hoewel media en Facebook volgens Arendsen tot elkaar zijn veroordeeld (media hebben Facebook nodig om hun verhalen onder de aandacht te brengen en Facebook gebruikt die verhalen op zijn beurt om bezoekers op zijn platform te houden), kijkt ze ook verder naar andere platformen. Instagram is in groeiende mate belangrijk, maar vooralsnog vooral voor branding. ‘Een platform als TikTok is nog niets voor ons, omdat onze doelgroep daar nog niet zit. We houden nieuwe spelers wel in de gaten, maar Facebook werkt voor ons nog het best. Dus daar blijven we nog wel even op inzetten.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.