Onduidelijkheid over teruggave Blendle-tegoeden
De online kiosk Blendle gaat gebruikers die op 1 augustus nog tegoed hebben openstaan dat geld op die dag toch niet hun geldteruggeven. Alleen in heel uitzonderlijke gevallen kunnen gebruikers geld dat ze bij de kiosk in hun virtuele portemonnee hebben gestort terugkrijgen, meldt een woordvoerder aan RTL Nieuws.
Met ingang van 1 augustus stopt Blendle met de verkoop van losse artikelen. Gebruikers die nog via de online kiosk kranten en tijdschriften willen lezen, kunnen dat alleen nog doen met een Premium-abonnement. Daarbij krijgen ze dagelijks een selectie van artikelen uit de kranten te lezen. Ook krijgen gebruikers met het abonnement volledige toegang tot tijdschriften.
De afgelopen weken heeft Blendle gebruikers met mailcampagnes aangespoord hun resterend tegoed om te zetten in een Premium-abonnement. Daarop ontstonden vragen van gebruikers, die de kiosk vroegen of ze ook hun geld terug konden krijgen.
Contact opnemen met Blendle loonde in sommige gevallen. Half juli meldden enkele gebruikers dat ze de toezegging hebben gekregen dat ze hun geld terugkregen. Ook gaf Blendle aan dat gebruikers die niet overstappen naar Premium hun tegoed alsnog mogen opmaken.
Een nieuwe mailing, verstuurd op 30 juli, spreekt die eerdere toezeggingen tegen, meldt RTL. Daarin wordt alleen gesproken over de mogelijkheid tegoed alsnog op te maken, maar wordt met geen woord gerept over geld teruggeven.
In een reactie op Twitter laat Blendle-oprichter Alexander Klöpping weten dat de digitale kiosk nog steeds de intentie heeft gebruikers geld terug te geven. Maar dat gebeurt pas wanneer de servers van het ‘oude Blendle’ gesloten worden. Volgens Klöpping was het oorspronkelijk de bedoeling dat die servers op 1 augustus uit zouden gaan. “Maar voor sommigen kwam dat moment te snel en daarom hebben we die datum opgeschoven.”
Wanneer de oude servers van Blendle precies uitgaan en gebruikers hun geld wel terug krijgen, heeft Blendle nog niet bekend gemaakt.
Praat mee