Onderzoekers UvA willen filterbubbels doorprikken en eenzijdige nieuwsaanbevelers opvoeden
Onderzoekers aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) gaan onderzoek doen naar de rol die zogeheten algoritmische nieuwsaanbevelers spelen in het creëren van filterbubbels. Zulke algoritmen bepalen bij online platforms wanneer en welk nieuws gebruikers onder ogen krijgen.
Zijn zulke aanbevelers een bedreiging voor de democratische rol van de media, of bieden ze een een gouden kans om democratische waarden en doelen te stimuleren? Dat zijn vragen waar een interdisciplinair team van UvA-onderzoekers antwoorden op wil geven.
Met financiering van de Europese Onderzoeksraad (ERC) en het SIDN-fonds moet er een weg uit de filterbubbel worden gevonden. De algoritmen en de kunstmatige intelligentie erachter moeten meetbaar en op basis van democratische principes worden ingericht, aldus de onderzoekers. Ze stellen met mediabedrijven in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk te werken aan de ontwikkeling van slimmere adviesmethoden.
Het team zal verder advies uitbrengen aan onder meer de Europese Raad, het Nederlandse Commissariaat voor de Media en overheden in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Canada (in samenwerking met UNESCO) over strategieën voor het realiseren van zulke algoritmen.
“Uit het onderzoek van het team blijkt dat de algoritmen voor nieuwsaanbevelingen veelal zijn geoptimaliseerd voor vrij simplistische kortetermijnstatistieken, zoals clicks, bestede tijd en eerder gebruikersgedrag. Als we meer nadenken over de manier waarop aanbevelers kunnen helpen om mensen beter te informeren, hen meer gevarieerde keuzes te geven en tegelijkertijd hun privacy en autonomie te respecteren, kunnen het wellicht enorm nuttige hulpmiddelen zijn voor nieuwsmedia”, aldus de onderzoekers.
Enkele goede initiatieven ten spijt is er volgens de onderzoekers nog steeds een kloof tussen dat deel van de organisatie waar techniek wordt ontwikkeld en de redacteuren en journalisten, die meestal de keuze maken welk nieuws ze aan de lezer willen laten zien. Meer bij Universiteit van Amsterdam
Praat mee