— donderdag 8 oktober 2020, 09:39 | 0 reacties, praat mee

Onderzoekers UvA willen filterbubbels doorprikken en eenzijdige nieuwsaanbevelers opvoeden

Deze Japanse supercomputer besteedt z'n tijd aan het coronavirus, maar algoritmes bepalen ook steeds vaker onze blik op het nieuws. Dat kan beter, stellen UvA-onderzoekers. | AFP

Onderzoekers aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) gaan onderzoek doen naar de rol die zogeheten algoritmische nieuwsaanbevelers spelen in het creëren van filterbubbels. Zulke algoritmen bepalen bij online platforms wanneer en welk nieuws gebruikers onder ogen krijgen.

Zijn zulke aanbevelers een bedreiging voor de democratische rol van de media, of bieden ze een een gouden kans om democratische waarden en doelen te stimuleren? Dat zijn vragen waar een interdisciplinair team van UvA-onderzoekers antwoorden op wil geven.

Met financiering van de Europese Onderzoeksraad (ERC) en het SIDN-fonds moet er een weg uit de filterbubbel worden gevonden. De algoritmen en de kunstmatige intelligentie erachter moeten meetbaar en op basis van democratische principes worden ingericht, aldus de onderzoekers. Ze stellen met mediabedrijven in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk te werken aan de ontwikkeling van slimmere adviesmethoden.

Het team zal verder advies uitbrengen aan onder meer de Europese Raad, het Nederlandse Commissariaat voor de Media en overheden in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Canada (in samenwerking met UNESCO) over strategieën voor het realiseren van zulke algoritmen.

“Uit het onderzoek van het team blijkt dat de algoritmen voor nieuwsaanbevelingen veelal zijn geoptimaliseerd voor vrij simplistische kortetermijnstatistieken, zoals clicks, bestede tijd en eerder gebruikersgedrag. Als we meer nadenken over de manier waarop aanbevelers kunnen helpen om mensen beter te informeren, hen meer gevarieerde keuzes te geven en tegelijkertijd hun privacy en autonomie te respecteren, kunnen het wellicht enorm nuttige hulpmiddelen zijn voor nieuwsmedia”, aldus de onderzoekers.

Enkele goede initiatieven ten spijt is er volgens de onderzoekers nog steeds een kloof tussen dat deel van de organisatie waar techniek wordt ontwikkeld en de redacteuren en journalisten, die meestal de keuze maken welk nieuws ze aan de lezer willen laten zien. Meer bij Universiteit van Amsterdam

Bekijk meer van

UvA

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.