data als kans

— donderdag 12 november 2020, 09:38 | 0 reacties, praat mee

Onderzoekers: desinformatieplannen al bij registratie van de domeinnaam te detecteren

De consumptie van nepnieuws piekt enkele dagen nadat het is verschenen en door sociale netwerken is gesijpeld, ontdekten de bezoekers.

Onderzoekers aan het University College London, Cornell University en de University of California hebben een systeem bedacht dat via machine learning kan voorspellen of een geregistreerde domeinnaam zal worden ingezet voor nepnieuwsdoeleinden. Ze hopen dat daarmee nepnieuws aan de bron gestopt kan worden. Laatste wijziging: 12 november 2020, 09:43

Het systeem wordt beschreven in het 30 oktober verschenen Real-Time Prediction of Online False Information Purveyors and their Characteristics.

De onderzoekers noemen het een vroeg alarmeringssysteem. Nu wordt nepnieuws gewogen en gedetecteerd als de artikelen al zijn gepubliceerd - dan is de schade al aangericht, zeggen ze. De verspreiders van nepnieuws willen het liefst onbekend blijven.

Domeinregistraties geschieden bij onafhankelijke partijen en registratiegegevens zijn - hoewel soms deels afgeschermd - openbaar te benaderen.

“Door zulke data te gebruiken hebben we een vroeg alarmeringssysteem op basis van gegevens die kwaadwillenden niet makkelijk kunnen manipuleren. Zelfs als registranten valse informatie opgeven, is dat iets dat we in ons model kunnen gebruiken.”

De onderzoekers gebruikten data van de vorige Amerikaanse presidentsverkiezingen om het systeem te testen. Het model zou 92 procent van te kwader trouw gebouwde sites hebben gedetecteerd, met ruim 96 procent voor websites die het daglicht wel kunnen verdragen.

De bal ligt nu bij sociale mediabedrijven, stellen de onderzoekers. De desinformatie wordt via hun platforms verspreid. “Sociale media en toezichthouders moeten actiever zijn in het bestrijden van dit serieuze probleem. Bedrijven moeten een actieplan hebben om te ontdekken wanneer ze doelwit zijn van dit soort campagnes.”

De onderzoekers erkennen dat hun onderzoek kwaadwillenden zal aansporen tactieken te verleggen: “Het onderstreept enkel de noodzaak voor constante innovatie en onderzoek in dit veld.”

Bekijk meer van

Nepnieuws

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.