Jodal

— vrijdag 17 juni 2022, 15:51 | 0 reacties, praat mee

Onderzoek: Pensioenfonds PNO Media scoort qua beleggingen slecht op klimaat

© Pixabay

PNO Media, het pensioenfonds voor de creatieve en digitale sector, heeft vrijwel geen beleid om de klimaatimpact van zijn beleggingen te beperken. Daarin loopt PNO Media achter bij veel andere pensioenfondsen, die wel beleid hebben geformuleerd om te stoppen met beleggingen in fossiele energiebronnen als steenkool en teerzandolie. Laatste wijziging: 20 juni 2022, 10:12

Dat blijkt uit onderzoek van Profundo, een onderzoeks- en adviesbureau dat de impact van het duurzaamheidsbeleid van organisaties tegen de lat houdt. Het onderzoek (PDF), dat begin juni verscheen, werd gedaan in opdracht van de VPRO, dat campagne voert om PNO Media zo ver te krijgen te stoppen met beleggen in de fossiele industrie.

Die campagne loopt sinds het begin van het vierde kwartaal van 2021. Intussen hebben acht directeuren van publieke omroepen een brief gestuurd naar PNO Media, met daarin de oproep om duurzamer te beleggen. Ook andere organisaties, waaronder de NPO, deden sindsdien een soortgelijke oproep aan het pensioenfonds. De VPRO startte ook een petitie, in een poging PNO Media te overtuigen te stoppen met investeren in de fossiele industrie. Die petitie is op het moment van schrijven 888 keer ondertekend.

In eerste gesprekken met het pensioenfonds heeft PNO Media aangegeven te willen nadenken over een aanpassing van het investeringsbeleid. PNO Media zal later dit jaar volgens planning haar duurzaamheidsbeleid her-ijken en stuurde onlangs een enquête uit onder zijn leden, waarin zij hun mening kunnen geven over het beleggingsbeleid. Met de genoemde petitie wil de VPRO de druk op de ketel houden.

Niet alleen beleid op het gebied van klimaatimpact ontbreekt bij PNO Media. Ook beleggingsbeleid rondom de impact op beschermde en kwetsbare gebieden, watergebruik en biodiversiteit ontbreken. Daarnaast is PNO Media volgens het Profundo-onderzoek ook niet transparant genoeg wat het afleggen van verantwoording over zijn beleggingen. “Zo is er geen informatie over de belegde bedragen, geen uitsplitsing van de beleggingsportefeuille naar regio en sector, en worden met betrekking tot engagement met bedrijven slechts een aantal highlights besproken, in plaats van een uitgebreid overzicht.”

Bekijk meer van

VPRO PNO Media

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.