— woensdag 20 november 2019, 09:02 | 0 reacties, praat mee

Onderzoek: ‘Journalisten minder moreel dan vroeger’

Moreel handelen: wellicht meer in ons DNA dan geleerd bij de School voor Journalistiek | Westend61

Journalisten zijn minder moreel dan vroeger, blijkt uit een studie onder Amerikaanse collega's. De in de jaren zeventig ontwikkelde gedachtenexperiment Defining Issues Test presenteert morele en ethische dilemma's en geeft suggesties hoe daarmee om te gaan. Bij eenzelfde studie dertien jaar geleden scoorden journalisten een stuk hoger.

Er namen 171 journalisten deel aan het experiment, waarbij een deel vooraf werd herinnerd - dat wil zeggen geprimed - dat ze journalisten zijn. Een andere groep begon aan de test zonder die herinnering.

“Als de prime een verschil in resultaten oplevert, zou dat betekenen dat journalisten ethischer denken als ze aan hun professionele identiteit worden herinnerd en dat hun moreel handelen groeit als ze binnen de context van hun beroep denken. Dat blijkt niet zo, en toont aan dat ethische besluitvorming of moreel denken, voor journalisten, niet per se een onderdeel van hun beroep is”, aldus de onderzoekers in hun in oktober verschenen onderzoek Journalists Primed: How Professional Identity Affects Moral Decision Making.

Patrick Ferrucci van de Universiteit van Boulder waarschuwt dat er geen al te grote conclusies aan het onderzoek verbonden mogen worden door de beperkte groep deelnemers, die ook nog eens allemaal exclusief voor online werken. “Het zegt mogelijk weinig over de bredere journalistieke beroepsgroep”, aldus Ferruci tegen het tijdschrift PsyPost.

Ook kan het zijn dat het dalend moreel denken een trend in de hele (in dit geval Amerikaanse, red.) maatschappij is en de gesignaleerde trend daarmee niet aan journalisten is voorbehouden. “Met dit type experimenten zouden onze bevindingen enkel als aanleiding moeten dienen voor meer onderzoek naar wat er aan de hand is. Het is geen absolute waarheid”, benadrukt Ferruci.

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.