Omzet uitgevers leunt stevig op papier
Betaalde papieren oplages zijn vorig jaar een groter deel uit gaan maken van de totale omzet van krantenbedrijven, vergeleken met een paar jaar geleden. Dat is in ieder geval zo bij TMG en Wegener, zo blijkt uit het rapport 'Mediamonitor, mediabedrijven en mediamarkten 2011' dat het Commissariaat voor de Media vandaag uitbrengt. De jaarlijkse Mediamonitor besteedt aandacht aan de markten van dagbladen, publiekstijdschriften, televisie, radio en internet en toont onderlinge verbanden aan tussen de bedrijven die op deze markten opereren. Ondanks dalende krantenoplagen en stijgende papierkosten concludeert het Commissariaat dat in 2007 de inkomsten uit de papieren oplage bij TMG nog goed was voor 39 procent van de omzet - terwijl in 2011 dat is gegroeid naar 47 procent. Bij Wegener stijgt het oplageaandeel in de omzet van 34 procent in 2007 naar 40 procent in 2011. Zowel TMG als Wegener hebben aangegeven een andere strategie te gaan volgen, die van 'Digital First'.