Omzet tv-reclame daalt 23 procent in eerste zes maanden

De omzet van televisiereclames in Nederland is de eerste helft van dit jaar met 23 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar en uitgekomen op 307 miljoen euro. Dat meldt Screenforce, de Nederlandse tv-marketingorganisatie. De kijktijd nam toe van 194 per dag naar 206 minuten. Screenforce houdt rekening met een licht dalende tot stabiele tweede helft van 2020. Voor heel 2020 verwacht Screenforce uit te komen op een daling van de TV-markt, die tussen de 12% en 15% zal liggen.
De lineaire (live) kijktijd daalde licht van 138 naar 136 minuten per dag. Daarentegen is er opnieuw meer uitgesteld gekeken, van 20 naar 24 minuten per dag. Videoplatforms als Videoland, Disney+, Netflix en YouTube werden ook meer gebruikt; van 35 naar 45 minuten per dag.
En er werd meer gekeken naar nieuws- en actualiteitenprogramma’s. De kijktijd van deze categorie steeg met 41% naar 37 minuten per dag.
In opdracht van Screenforce heeft Nielsen alle uitgezonden commercials bekeken en vastgesteld of zij op een of andere manier inhaken. Honderden adverteerders hebben hun commercial aangepast. De piek lag in week 18 toen we maar liefst 108 merken corona gerelateerde campagnes op TV hadden lopen. Sinds de start in week 11 hebben adverteerders voor een bruto waarde van € 174 miljoen geïnvesteerd in inhaakcampagnes.
Voor heel 2020 verwacht Screenforce uit te komen op een daling van de TV-markt, die tussen de 12% en 15% zal liggen.
Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Screenforce verzorgt informatie over TV en andere premium videoplatforms. In Screenforce participeren Ster, ORN, Ad Allicance en Talpa Network.
Praat mee