Omzet en kosten dagbladen in 2018 gedaald

De Nederlandse dagbladen hebben hun totale omzet in 2018 met 0,4 procent zien dalen. De kranten haalden samen een omzet binnen van 1,09 miljard euro. De omzetdaling valt vergeleken met een jaar eerder mee. In 2017 liep de omzet van alle kranten samen nog met 2 procent terug. De schade werd in 2018 enigszins beperkt door stijgende advertentie-inkomsten.
Dat blijkt uit het Nieuwsmedia Jaarverslag 2018 van NDP Nieuwsmedia (dat hier is in te zien). Waar de inkomsten uit advertenties in 2017 nog met 5 procent daalden, was er vorig jaar een stijging van 0,4 procent te zien. Het is de eerste stijging uit advertenties in 11 jaar tijd.
Lezersinkomsten zoals abonnementen en de losse verkoop van kranten liepen met een half procent terug. Dat is een net wat kleinere daling dan een jaar eerder, toen lezersinkomsten nog met één procent terugliepen. Ondanks die terugloop bereiken kranten en hun online platformen nog altijd 90 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder.
Dat dat bereik nog zo hoog ligt, heeft veel te maken met internet. 24 procent van de Nederlanders haalt zijn nieuws uitsluitend van het web. De omzet uit digitale producten nam over de hele linie toe. Digitale lezersinkomsten stegen met 12 procent, terwijl digitale inkomsten uit advertenties met het dubbele aantal procenten opliepen.
De Nederlandse kranten zagen in 2018 daarnaast hun kosten teruglopen. Dat geldt althans voor de titels die deelnamen aan de ledenbenchmark van NDP Nieuwsmedia. Zij maakten in 2018 2 procent minder kosten dan een jaar eerder. Ook in 2017 werden de kosten al teruggebracht, met 3 procent. De kostendaling heeft volgens het Nieuwsmedia Jaarverslag 2018 onder andere te maken met een besparing van 10 procent op kosten voor ledenwerving. Daarnaast liep het aantal banen bij kranten met 5 procent terug.
Praat mee