foj 2019

— woensdag 28 augustus 2019, 13:37 | 1 reactie, praat mee

Objectief of niet? De lezer weet het beter

Beeld: Paul Ryding

Absolute objectiviteit bestaat niet. Maar hoe gekleurd zijn artikelen in de krant nou echt? En zijn ze dan vaker links en progressief? Of juist rechts en conservatief? Krantenuitgeverij DPG Media liet dat onlangs onderzoeken en zette daarvoor zijn eigen lezers in.

In totaal deden er meer dan drieduizend abonnees mee aan het onderzoek. Samen met de TU Delft en onderzoeksbureau Tezol schotelde DPG Media hen in een digitale tool artikelen voor die eerder waren verschenen in de landelijke én de regionale kranten van de uitgeverij.

De abonnees werd gevraagd artikelen die ze gelezen hadden aan te klikken en per artikel drie vragen te beantwoorden: vind je dit verhaal gekleurd, welke politieke kleur zou je het verhaal toekennen en waaróm is het verhaal gekleurd?

Het resultaat: abonnees van de DPG-kranten vinden bijna een derde van de artikelen die in hun kranten verschijnen politiek gekleurd. Daar kun je van vinden wat je wil, maar over het onderzoek zelf niets dan goeds. Want wie objectiviteit wil nastreven, moet weten hoe objectief de lezer zijn werk op dit moment eigenlijk ziet.

DPG Media ging daarvoor direct naar de bron: de abonnee zelf. En zette simpele, maar effectieve technische tools in om die abonnee te ondervragen. Nog beter: de uitgeverij zwierde ook de volledige dataset online, zodat andere onderzoekers (en journalisten) erin kunnen grasduinen.

Een uitstekend voorbeeld van techniek gebruiken om je publiek te betrekken bij het hopelijk verbeteren van je krant. Niet geheel zonder eigenbelang ook: uit onderzoek van het Pew Research Center uit 2018 blijkt dat lezers over het algemeen niet zitten te wachten op partijdig nieuws.

Tips

- Wil je lezers enquêteren, kies dan voor gebruiksvriendelijke tools. SoGoSurvey en (vooral) Typeform zijn top.
- Maak je enquête niet te lang en uitgebreid. Je publiek haakt anders mogelijk af.
- Laat alleen abonnees of leden meedoen aan je onderzoek. Dat voorkomt vervuiling van je database.
- Publiceer na afloop niet alleen je onderzoek, maar ook je dataset. Zo kunnen anderen verder spitten in je resultaten

Bekijk meer van

DPG Media
vvoj 2019

Praat mee

1 reactie

Wim Theunisse, 30 augustus 2019, 00:11

De lezer weet het beter? Mwoah, niet altijd volgens mij.
Onderzoekers weten het beter. Is dat wat?
Dus, terug naar de typemachine en opnieuw beginnen.

Remember: Old school knows best. Yann

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.