— donderdag 10 maart 2011, 09:32 | 3 reacties, praat mee

NRC: verkoop die krant!



Mensen, papier is toch heerlijk om te voelen. Vooral krantenpapier. Maar nu zit ik in de Franse Alpen en lees ik noodgedwongen het nieuwe NRC op internet. Want ik wil graag weten hoe die krant geworden is. Mooi hoor! En vast nog net zo inhoudelijk. Maar helpt verandering van vorm een krant beter verkopen?
 Naast mij in de Alpen zit een boze vriendin. Zij wil niet met mij praten over het compacte NRC. De naam NRC werkt momenteel bij haar als een rode lap op een stier.

Wat is het geval? Deze vriendin had zich aangemeld als abonnee voor twee jaar zodat zij de felbegeerde iPad cadeau zou krijgen. Helaas kwam er een kink in de kabel: zij kreeg te horen dat zij niet kredietwaardig was. Haar abonnement werd onmiddellijk ingetrokken en naar de iPad kon zij fluiten.

Via een brief kreeg zij nog wel te horen dat zij zich voor vragen tot Risk-solutions mocht wenden. Na wat bureaucratische toeren bleek dat de vriendin wel degelijk solvabel is en dat er dus een fout is gemaakt. Kan gebeuren. Maar nu probeert zij al zes weken contact te krijgen met service@nrc.nl….u begrijpt nu dat zij NRC geen goed gespreksonderwerp vindt.


In een interview naar aanleiding van de lancering, hoorde ik hoofd¬redacteur Peter Vandermeersch zeggen dat de lezers van NRC voor 90 procent abonnee zijn en dat er bij de 10 procent losse verkoop veel mensen zijn ‘die voordat zij de kiosk in lopen, weten dat zij NRC gaan kopen… Dus de voorkant is niet zo bepalend als wel eens gezegd wordt’. Zou het kunnen dat NRC wel weet hoe je een goede krant maakt, maar niet hoe je die moet verkopen?


Ondertussen heb ik op de site een kans voor mijn gefrustreerde reisgenote gevonden: bij de huidige aanbieding staat de optie om je telefoonnummer in te vullen zodat je wordt teruggebeld. Nou dat wil zij graag! En al een hele tijd… dus nadat zij gisteren haar nummer achterliet, werden wij vandaag midden op de skipiste verrast door haar ringtone. Het NRC aan de lijn!
 Maar helaas: de man van deze afdeling wilde alleen de nieuwe aanbieding verkopen. Voor klachten was hij niet ingehuurd. Hij kon haar naam niet doorgeven aan de juiste afdeling. Of ze het nummer van de servicedesk wilde. Nee dank u, dat kent zij uit haar hoofd.

Nou zou je denken: dit soort miskleunen hou je altijd, beschouw die abonnee als verloren. Niet doen! Want het opvallende is nou juist dat die teleurgestelde vriendin het NRC nog steeds graag zou ontvangen. En ja ze is kredietwaardig. Ze heeft me net nog een Pernod aangeboden.
Het NRC wil graag van 185.000 naar 200.000 abonnees. En ik weet dat alle kleine beetjes helpen. Dus bij deze: Renet Ponsen te Amsterdam: een aantrekkelijke, solvabele vrouw, wil graag een abonnement. Bel haar!

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) is presentator
BNR Nieuwsradio

Bekijk meer van

Frederique de Jong

Praat mee

3 reacties

Hans nijenhuis, 10 maart 2011, 18:08

 

Dank voor je oplettendheid. Dat is geen mooie reclame voor ons. Wel fijn dat we zo er achter komen en er iets aan kunnen doen om de betreffende dame te helpen!

 

Mijn projectmarketeer gaat proberen direct vanavond - en indien niet bereikbaar morgenochtend - de betreffende abonnee te bellen.

Dat zij niet door de credit check kwam en daarna wel, dat kan gebeuren. Is onderdeel van de strenge procedure die we moeten volgen. We geven immers een device van 500 euro weg. Niet zo maar aan iedereen om vervolgens op marktplaats te zetten.

Dat zij ons niet kan bereiken, dat is vervelend. En raar. We hebben bijna geen wachtrijen. Al weken kom je er goed doorheen. Misschien een ervaring van enkele weken terug. Dat kan.

 

Dat ze bij het bel-me-terug iemand van een ander call center kreeg, dat klopt. Echter, die hebben instructies om door te verbinden naar ons call center of het juiste telefoonnummer te geven of te noteren. Dit gaan we oppakken met dat call center.

 

Al met al moeten we even kijken of we snel deze nieuwe iPad-abonnee kunnen verwelkomen.

Ook zullen we terugkoppelen aan de journalist hoe het verlopen is.

 

Gelukkig zijn er ruim 5.000 nieuwe abonnees nu wel doorgekomen. We hebben geen problemen. Die iPad was echter erg lastig en ondervinden we dus kennelijk nog last van. Kwestie van goed oppakken nu.
Hans Nijenhuis
Uitgever NRC Handelsblad en nrc.next

 

Frank van Kolfschooten, 25 maart 2011, 21:13

Wat een hypocriete reactie van Hans Nijenhuis. Ik heb hem vele e-mails gestuurd over hetzelfde probleem, waar hij nooit op heeft gereageerd. Ook mijn abonnement is zomaar stopgezet vanwege een ondeugdelijke creditcheck door het bedrijf waar de NRC dit aan heeft uitbesteed. Ik wacht tot op heden op een vergoeding voor de wel betaalde maar niet bezorgde kranten. Ik schrijf dit op de NRC iPad, die ik uiteindelijk pas maanden later in huis had na eindeloos bellen met de Klantenservice (die beloften om terug te bellen nooit nakomt).

Liem, 18 mei 2011, 12:25

Nijenhuis: “We hebben geen problemen.”

Ik heb wel problemen met de applicatie en velen met mij (Zie ook de 60 “recensies” bij de NRC app in Itunes, te bereiken via de website, kiezen voor digitaal lezen, inloggen en naar de Ipad app gaan). Afgelopen weekeinde t/m dinsdag was er zelfs iets mis met de “server” waardoor de app niet kon starten en zelfs kranten die al gedownload waren niet gelezen konden worden.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.