Leaderboard Journalist van het Jaar PIP Den Haag

— maandag 11 december 2023, 12:28 | 0 reacties, praat mee

NRC staakt advertenties op X, twijfelt over aanwezigheid op het medium

© Eva Plevier/ANP

NRC staakt binnenkort de betaalde verspreiding van verschillende verhalen op X, blijkt uit de wekelijkse ombudsmanrubriek van Arjen Fortuin die zaterdag gepubliceerd werd in de krant. Over de aanwezigheid van NRC op X wordt op de redactie nog getwijfeld. Laatste wijziging: 11 december 2023, 15:12

Momenteel loopt er op X, voorheen Twitter, nog een betaalde campagne waarin interviews met lijsttrekkers van de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen worden verspreid. Die loopt nog tot het einde van de maand. ‘De reden is tweeledig. Er is het probleem van het nepnieuws en het gebrek aan moderatie die van Twitter een soort open riool hebben gemaakt. Het is de vraag of je daar financieel aan wil bijdragen’, zegt Matthijs van de Peppel, directeur consumentenmarkt van de krant.

Het idee is dat deze verhalen lezers trekt en overtuigt om een abonnement te krijgen op de krant. Maar het verkeer dat via X op de website van NRC terecht komt, loopt terug, zeker in vergelijking met andere sociale media zoals Instagram en LinkedIn. De hoofdredactie van NRC is momenteel ‘in beraad’ over de vraag of de krant nog aanwezig zou moeten zijn op X.

Desondanks laat de krant individuele redacteuren vrij in de keuze of zij aanwezig zouden moeten zijn op X, stelt plaatsvervangend hoofdredacteur Patricia Veldhuis in de ombudsmanrubriek. En juist X-berichten van individuele redacteuren van de krant en andere gebruikers op het platform leveren ‘het meeste verkeer’ op richting de website van NRC, zeker als de redacteuren in kwestie een groot aantal volgers hebben.

Momenteel stimuleert NRC haar redacteuren om actief te worden op BlueSky, ‘een platform dat nogal op Twitter lijkt, maar waar de omgangsvormen aanmerkelijk prettiger zijn’. Maar de nieuwigheid van dat platform biedt tegelijkertijd een nadeel: het trekt nog relatief weinig verkeer door een beperkt aantal gebruikers.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.