NRC-redactie verzuipt bijna in de e-mails

De redactie van NRC Handelsblad verzuipt zo'n beetje in de e-mails. Daardoor sneeuwen soms mails onder van abonnees en lezers die vragen stellen. Dat is nu een soort van opgelost door de afdeling Klantenservice een eerste schifting te laten doen. Die verwijderen de advertenties en andere spam-achtige mails, schrijft ombudsman Sjoerd de Jong.
Over een periode van zes weken ontvingen enkele getelde redacties 10.400 e-mails. Uitgesplitst naar enkele redacties: Economie 3.562, Cultuur 3.255, Sport 1.163. Dat zijn respectievelijk 85, 78 en 28 mailtjes per dag.
En dan wordt er wel eens een antwoord wat te laat verstuurd, aldus De Jong.
De hulp van de klantenservice heeft ook nadelen, denkt de ombudsman. ‘Klantenservice is nu eenmaal geen journalistieke afdeling, dus de redactie blijft verantwoordelijk voor een bevredigende afhandeling. En dat gaat vaak niet in één keer, en soms nooit: zelfs redelijke lezers hebben niet áltijd gelijk. Maar het is een begin’.
Let wel, schrijft de ombudsman, het gaat dan om e-mails van lezers die binnenkomen bij algemene adressen van de krant. Dan laat antwoord vaak lang op zich wachten. ‘U kunt redacteuren ook direct mailen (voorletter.achternaam@nrc.nl)’.
De Jong blijft zijn eigen mailaccount, ombudsman@nrc.nl, wel zelf in de gaten houden. ‘Dat account heeft overigens het voordeel dat er bijna geen reclame binnenkomt. Zelfs de buitenkansjes uit Nigeria zijn er te behappen’.
Praat mee
1 reactie
modscholten, 24 oktober 2016, 17:47
Dus de afdeling Klantenservice doet nu het werk waarvoor de redactie het te druk heeft.
Beste Ombudsman, wie doet dan het werk van de afdeling Klantenservice of zijn service en klanten minder belangrijk geworden?