PersVeilig veiligheid vrouwelijke journalisten

— maandag 24 oktober 2016, 11:27 | 1 reactie, praat mee

NRC-redactie verzuipt bijna in de e-mails

De redactie van NRC Handelsblad verzuipt zo'n beetje in de e-mails. Daardoor sneeuwen soms mails onder van abonnees en lezers die vragen stellen. Dat is nu een soort van opgelost door de afdeling Klantenservice een eerste schifting te laten doen. Die verwijderen de advertenties en andere spam-achtige mails, schrijft ombudsman Sjoerd de Jong. Laatste wijziging: 24 oktober 2016, 16:32

Over een periode van zes weken ontvingen enkele getelde redacties 10.400 e-mails. Uitgesplitst naar enkele redacties: Economie 3.562, Cultuur 3.255, Sport 1.163. Dat zijn respectievelijk 85, 78 en 28 mailtjes per dag.

En dan wordt er wel eens een antwoord wat te laat verstuurd, aldus De Jong.

De hulp van de klantenservice heeft ook nadelen, denkt de ombudsman. ‘Klantenservice is nu eenmaal geen journalistieke afdeling, dus de redactie blijft verantwoordelijk voor een bevredigende afhandeling. En dat gaat vaak niet in één keer, en soms nooit: zelfs redelijke lezers hebben niet áltijd gelijk. Maar het is een begin’.

Let wel, schrijft de ombudsman, het gaat dan om e-mails van lezers die binnenkomen bij algemene adressen van de krant. Dan laat antwoord vaak lang op zich wachten. ‘U kunt redacteuren ook direct mailen (voorletter.achternaam@nrc.nl)’.

De Jong blijft zijn eigen mailaccount, ombudsman@nrc.nl, wel zelf in de gaten houden. ‘Dat account heeft overigens het voordeel dat er bijna geen reclame binnenkomt. Zelfs de buitenkansjes uit Nigeria zijn er te behappen’.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

modscholten, 24 oktober 2016, 17:47

Dus de afdeling Klantenservice doet nu het werk waarvoor de redactie het te druk heeft.

Beste Ombudsman, wie doet dan het werk van de afdeling Klantenservice of zijn service en klanten minder belangrijk geworden?

 

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.