word studentlid

— maandag 17 januari 2011, 11:29 | 5 reacties, praat mee

‘NRC of Volkskrant over vijf jaar weg’

Over vijf jaar ziet het Nederlandse medialandschap er fundamenteel anders uit. Rob van den Bergh, oud-bestuursvoorzitter VNU, verwacht dat óf de Volkskrant óf de NRC tegen die tijd zal zijn verdwenen. In de weekendeditie van het Financieele Dagblad stelt hij dat de crisis een stroomversnelling heeft veroorzaakt. "Bij vaktijdschriften is de rol van internet al overheersend. Kranten zitten nog midden in het proces. De redacties zijn nog veel te groot." Volgens Van den Bergh richten de Volkskrant en de NRC zich op dezelfde doelgroep en zal één van de kranten verdwijnen. "De toekomst zal waarschijnlijk beheerst worden door internetbedrijfjes waar we nu nog niet van gehoord hebben. [..] Geen enkel mediabedrijf heeft zelfs een succesvol internetplatform opgestart", aldus Van den Bergh - die de toekomst wat dat betreft "heel onvoorspelbaar" noemt. Laatste wijziging: 20 januari 2011, 13:03

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

5 reacties

Paul Disco, 17 januari 2011, 18:02

Hmm, DSM, 3M, HEMA, Motorola en IBM bestaan ook nog. Het is maar wat je laat gebeuren, nietwaar? Goed punt is natuurlijk dat je dan wel in een groeimarkt moet zitten met een product dat een goed marktaandeel heeft. En dat zie ik ook nog niet.
Maar goed, de Nieuwe Rotterdamsche Courant leeft nog voort, er is hoop.

Olivier, 17 januari 2011, 18:14

Tsja, Rob van den Bergh. Of we die na zijn weinig elegante VNU-exit nog serieus moeten nemen. Maar dat terzijde. Het is ook in in geval deels feitelijk onjuist. Heeft meneer Van den Berg weleens gehoord van Autoweek.nl? Gemaakt door zijn voormalige broodheer. Volgens mij een zeer succesvol platform. En ook Telegraaf.nl kan je moeilijk niet succesvol noemen.
Ik denk dat de Volkskrant en de NRC wel degelijk beide overlevingskansen hebben. Als de Volkskrant zich richt op de jongere intelligentia en de NRC op de iets oudere mikt. Met een eventueel iets afgeslanktere redactie en een zo slank mogelijke overhead moet het dan best uit kunnen.

Peter Dekker, 18 januari 2011, 21:51

Geen enkel mediabedrijf heeft zelfs een succesvol internetplatform gestart? Van den Bergh lijkt TMG niet te kennen. Ad Swartjes, CEO van TMG, heeft tijdens zijn nieuwjaarstoespraak aangegeven te verwachten dat het genormaliseerde bedrijfsresultaat over 2010 aanzienlijk hoger zal uitkomen dan het jaar ervoor. De daling van de advertentie-inkomsten is deels gecompenseerd door de groei van de online-inkomsten.

Wim Tjaberinga, 19 januari 2011, 11:04

Tja, af en toe wel leuk en nuttig zo’n steen in het water. De discussie is echter weinig relevant. De discussie zou helemaal niet moeten gaan over het voortbestaan van kranten, maar over de rol van nieuws in ons leven, de wijze waarop wij nieuws tot ons nemen en op welke wijze de huidige uitgevers van kranten invulling gaan geven aan die behoefte. Papier is slechts een drager van nieuws en wanneer je dat loslaat kom je soms tot verrassende oplossingen. De huidige krantenuitgevers zijn traag en conservatief, maar ik weet dat er achter de schermen druk gewerkt wordt aan nieuwe oplossingen. De krant gaat op termijn wel verdwijnen, de uitgevers misschien ook, tenzij ze op tijd inzetten op andere, aansprekende, platforms.

Paul Disco, 19 januari 2011, 16:02

@Wim Tjaberinga
De krant zou, na de dorpsomroeper, wel pas het tweede medium zijn dat verdwijnt. Tot op heden zijn er alleen maar media bijgekomen. In die zin is de stelling dat de krant op termijn gaat verdwijnen geen zekerheid. Dat de totale betaalde oplage terugloopt is duidelijk. En dat niet alle merken het gaan redden, lijkt mij wel waarschijnlijk. Maar allemaal, ik zou het niet durven beweren.
En dat papier slechts drager is van nieuws valt ook te bezien: The medium is the message, een boek van McLuhan, is tot op de dag van vandaag niet compleet achterhaald.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.