website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

NPO Radio 2 eind vorig jaar aan kop

Lars Pasveer — Geplaatst in radio op dinsdag 22 januari 2019, 12:16

De eindejaarstraditie van de Top 2000 gaf NPO Radio 2 wind in de rug | Jeroen Jumelet / ANP

De eindejaarstraditie van de Top 2000 gaf NPO Radio 2 wind in de rug | Jeroen Jumelet / ANP

Nieuws NPO Radio 2 was eind vorig jaar de best beluisterde radiozender, met een luistertijdaandeel van 16,9 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) over de periode november/december 2018. De zender kreeg een boost door de goed beluisterde Top 2000.

De eerste commerciële best beluisterde radiozender is Radio 538 met 10,4 procent luistertijdaandeel, al leverde die zender een volle procent in. De top vijf wordt gecompleteerd door Sky Radio, dat een stijging zag door kerstmuziek, Radio 10 en Qmusic.

ORN Radio (waar regionale publieke omroepen van Nederland in zijn verenigd, red.) en NPO Radio 1 daalden ten opzichte van de periode ervoor. NPO Radio 3FM registreerde eveneens een lichte daling in luisteraars, ondanks dat het in december een inzamelingsactie organiseert.

Serious Request kreeg dit jaar echter een nieuwe opzet, zónder Glazen Huis met dj’s. Met ‘Lifeline’ werd dit jaar 1,3 miljoen euro opgehaald. In 2017 werd met Serious Request oude stijl nog ruim 5 miljoen euro opgehaald.

Vorig jaar juli werd voor 3FM een nieuwe zendermanager aangesteld, Sharid Alles. In een interview met 3voor12 stelde Alles dat de zender - zeker na het vertrek van diverse grote namen - in een soort identiteitscrisis was beland.

Volgens de zendermanager moet het zenderbeleid weer tot een herkenbaar imago leiden. “Alternatief, maar dan wel in de breedste zin des woords. Dus niet alleen gitaarbandjes, want zoveel wordt er niet meer gemaakt in dat opzicht. Ook alternatief op het gebied van hiphop en dance. Daarnaast moet online enorm uitgebouwd worden”, vertelde Alles vorig jaar.

De daling met 0,2 procent brengt het luistertijdaandeel van 3FM in de meetperiode november/december op 2,3 procent. Het jaar ervoor was het aandeel nog 4 procent. De NPO zegt dat het totale luistertijdaandeel van NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM is gestegen van 29,2 procent in 2017 naar 29,8 procent in 2018.

De NPO is blij met de hoge cijfers voor Radio 2. “We zijn onze circa 5,8 miljoen wekelijkse luisteraars dankbaar dat ze op alle mogelijke manieren blijven afstemmen op onze zenders. Naast de FM en de kabel zijn dat steeds vaker onze apps en DAB+. Daarbij zijn we extra trots op NPO Radio 2, het afgelopen jaar de best beluisterde radiozender van Nederland”, aldus directeur Audio NPO Jurre Bosman.

Op 19 februari volgen de eerste luistercijfers over het nieuwe jaar. Meer bij Nationaal Luister Onderzoek / Radiofreak / Radio.nl

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

COP Bladenmaken

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.