— vrijdag 16 oktober 2009, 09:12 | 4 reacties, praat mee

Radio 2 moet jonger, dynamischer

Radio 2 moet een jongere doelgroep aanspreken, vindt de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), die maatregelen aankondigt om de afname van luisteraars in de leeftijdscategorie 35-44 jaar te stoppen. Luisterde in 2007 nog 10,8 procent van deze leeftijdsgroep naar Radio 2, in 2008 was dat teruggelopen tot 8,7 procent. Radio 2 (met een luisteraandeel van 10,5 tot 11 procent) scoort vooral goed bij luisteraars van 45 jaar en ouder, meldt Mediajournaal. Met een modernere tone of voice, jongere muziek, vernieuwde themaweken en een andere manier van nieuwsvoorziening moet vanaf september 2010 een vernieuwd "dynamisch en energiek" Radio 2 van start gaan, dat het leeftijdsgat tussen 3FM en Radio 5 opvult. Meer bij Mediajournaal

Bekijk meer van

NPO

Praat mee

4 reacties

Rogier Dankerlui, 16 oktober 2009, 12:01

Een goed idee om te verjongen. Het is raar dat ik in de jaren ‘80 op Hilversum 2 heel veel plaatjes van de twee decennia daarvoor hoorde (uit de jaren ‘60 en ‘70). Maar dat anno 2009 er nauwelijks muziek uit de jaren ‘90 en ‘00 is te horen op radio 2. Er is inderdaad een gat. En de muziek kan ook wat diverser. Soul en R&B worden gemeden. En prachtige toegankelijke muziek uit bijvoorbeeld Suriname, zuid-Europa en andere voormalige thuislanden van veel Nederlanders is ook niet aanwezig. Iets meer verschuiven naar het heden en de huidige samenleving.
Rogier Dankerlui, muzieksamensteller NPS Radio

Johan, 16 oktober 2009, 19:13

O jee daar gaan we weer…
De verjongingspolitie is weer op pad.

L. Koopmans, 19 oktober 2009, 13:26

De NPO kan ook gewoon besluiten Radio 2 en Radio 3 te schrappen. Er zijn genoeg commerciele zenders waar muziekliefhebbers aan hun trekken kunnen komen. En als we dan toch bezig zijn: laat Radio 6 opgaan in Radio 4 en geef Radio 5 een FM-frequentie.

Jeroen Wapenaar, 20 oktober 2009, 14:32

Uitstekend idee. Laten we vooral alle radiostations op elkaar gaan laten lijken. Waarom zou het nodig zijn om behalve voor jongeren ook voor ouderen radio te laten maken. Dit initiatief werkt ongetwijfeld uitstekend, want zij die al jaren naar 538, Veronica, 3fm etc. luisteren zullen ongetwijfeld nu ineens naar het voor hen momenteel volslagen onbekende radio 2 overstappen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.