data als kans

— woensdag 31 augustus 2022, 08:55 | 0 reacties, praat mee

NPO onthult plannen voor scherper geprofileerde kanalen

Verzamelde NPO-coryfeeën bij de Seizoenspresentatie 2022-2023 van de NPO. Er wordt stevig met programma's geschoven op de zenders, om NPO 1 tot amusement- en dramazender te kunnen omvormen. | NPO

Tijdens de zogeheten Seizoenspresentatie Video 2022-2023 heeft de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) plannen onthuld voor "scherper geprofileerde tv-netten, veel ruimte voor vernieuwing en meer wisselwerking tussen televisie, NPO Start en online". De publieke omroep belooft de komende maanden "tientallen nieuwe titels op alle platforms". Laatste wijziging: 31 augustus 2022, 08:57

“De publieke omroep vertelt alle verhalen van Nederland. We willen relevant zijn voor het Nederlands publiek, met programma’s met veel publieke waarde. We moeten aansluiting houden met jongeren en de middengroep, maar mogen ook de vergrijzing en de moeilijk bereikbare groepen niet uit het oog verliezen”, aldus Frans Klein, directeur Video NPO.

In het ‘genrecluster’ Journalistiek en Sport wordt volgens NPO “meer dan ooit” gekeken naar vernieuwende vormen, waarbij producties naast op televisie “vooral ook online en on-demand” worden verspreid.

NPO 1 wordt een brede zender met amusement en nieuwe dramaseries. De ruimte voor vernieuwing op NPO 1 ontstaat door een aantal grote titels naar NPO 2 over te brengen. “Programma’s als Radar, Kassa en Opsporing Verzocht kunnen ook tot hun recht komen op NPO 2 en helpen het profiel van die zender te versterken”, aldus de NPO.

De NPO zoekt voor NPO 1 nog naar “twee grote nieuwe amusementsprogramma’s die de potentie hebben om alle Nederlanders aan te spreken en daarmee ook de lastiger te bereiken groepen”.

NPO 3 wordt een ‘kraamkamer’ voor nieuwe producties die zich nadrukkelijk op jongeren tot 35 jaar richten. Een voorbeeld is Poldermocro’s, over de identiteitscrisis waar veel jonge Marokkanen mee worstelen. Meer bij NPO Seizoenspresentatie 2022-2023

Bekijk meer van

NPO

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.