word studentlid

— woensdag 11 januari 2023, 08:19 | 0 reacties, praat mee

NPO-Ombudsman ontvangt klachten over uitspraken van Natasja Gibbs in Op1

NPO-Ombudsman ontvangt klachten over uitspraken van Natasja Gibbs in Op1
ANP / Sander Koning

De ombudsman van de NPO, Margo Smit, heeft klachten binnengekregen over de talkshow Op1. Dat bevestigt zij dinsdag desgevraagd. Columnist Jan Dijkgraaf riep kijkers in een column op om een klacht in te sturen over de uitzending van afgelopen vrijdag. Laatste wijziging: 11 januari 2023, 08:26

Presentatrice Natasja Gibbs stelde in een gesprek met ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers dat Israël een “apartheidsregime” voert. Volgens Dijkgraaf is deze uitlating in strijd met de journalistieke code waar alle omroepen zich aan dienen te houden.

Dijkgraaf maakt in zijn column een vergelijking met het onderzoek dat de ombudsman deed naar omroep Ongehoord Nederland. In twee rapporten stelde de ombudsman van de NPO klagers in het gelijk die zeiden dat ON! ongefundeerde informatie verspreidt.

‘Wij wachten af’
De ombudsman laat weten voor de meldingen over Op1 en Gibbs de klachtenprocedure te bewandelen. Dit betekent dat zij de klachten heeft doorgestuurd naar omroep BNNVARA en dat die nu mag reageren. De omroep laat dinsdagavond weten “ervan op de hoogte te zijn” dat er klachten zijn binnengekomen over Op1. “De klachten komen onze kant op, wij wachten dat af”, aldus een woordvoerder.

De ombudsman plaatste dinsdag op haar website een column waarin zij mensen vraagt “zich wat minder snel te laten oproepen om andermans klacht copy-paste over te nemen en aan ons te sturen. Bij Team Ombudsman worden klachten gelijkwaardig en serieus bekeken, ook de uwe als u zich aansluit bij de klacht van iemand anders.”

Smit legt daarna uit dat “soms honderden identieke publieksmails aan de ombudsman” haar veel werk kosten. “Elke mail moet geopend, gelezen en mogelijk van persoonsgegevens ontdaan worden”, schrijft zij.

“Geen probleem, wij willen graag dat persoonlijke contact met klagers onderhouden en elke klacht is voor ons gelijkwaardig. Maar we merkten het afgelopen jaar ook dat via berichten op sociale media en columns op webpagina’s steeds vaker aan mensen werd gevraagd om zoveel mogelijk dezelfde klacht te sturen. Alsof méér mails ook méér indruk maken.”

Dit is overbodig, beklemtoont de ombudsman.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.