— woensdag 16 juni 2010, 14:15 | 1 reactie, praat mee

Plannetje voor NPO nieuwe stijl

Een nieuw model voor de publieke omroep zou kunnen bestaan uit twee tv-zenders, één voor nieuws en achtergronden en één voor kunst en cultuur. Op de radio zouden ook twee zenders over kunnen blijven met dezelfde functies. Dat wil de werkgroep Andere Publieke Omroep het liefste zien, zo blijkt uit de presentatie 'Nederlandse Publieke Omroep nieuw stijl' (.pdf). De groep met daarin onder andere Antonie Dake, Ad 's-Gravesande en Nico Haasbroek probeert al een paar jaar de discussie over de publieke omroep te beïnvloeden. Volgens de heren zouden alle programma's ook moeten worden aangeboden via een digitale portal.

Spelletjes en reclame zouden helemaal moeten verdwijnen. Volgens de initiatiefnemers zou de nieuwe NPO 370 miljoen euro op jaarbasis gaan kosten, ongeveer de helft van wat de huidige publieke omroep kost.

Het plan wordt volgens de Telegraaf vanmiddag overhandigd aan de fractievoorzitters in de Tweede Kamer en aan informateur Uri Rosenthal.

Meer bij Andere Publieke Omroep

Bekijk meer van

NPO

Praat mee

1 reactie

Cees Gravendaal, 17 juni 2010, 12:46

De kern van bovenstaand voorstel is zeer verdedigbaar. Minder invloed van de kijkcijfers en kwalitatief meer aandacht voor de kerntaken van de publieke omroep. Daarbij komt onvermijdelijk aan de orde de journaloistieke kwaliteit van het NOS jopurnaal. Wat er door de redactie wordt uitgezonden is doorgaans kwalitatief goed, maar de nieuwscovering door het NOS journaal (zowel radio als tv) is onder de maat. Wie geinteresseerd is in het dagelijkse nieuws komt niet ver met alleen de informatie van de NOS redactie. De goede kranten en internet geven een veel completer beeld van het nationale en internationale nieuwsaanbod. Wie de Belgische VRT, het Duitse ZDF en de Britse en Franse tv-nieuwszenders volgt wordt kwantitatief, maar in veel gevallen ook kwalitatief beter geinformeerd over wat er in de wereld aan de hand is opo nieuwsgebied. Ook de nieuwspagina’s van de landelijke kranten zouden een toets kunnen zijn voor de ruim 240 koppende tellende journaalredactie van de NOS.
Een sterke publieke omroep kan niet zonder een nieuwsvoorziening die de toets der kritiek kan weerstaan. Dat ter verdediging de kijkcijfers worden gehanteerd is nogal gemakkeliojk voor een rubriek die een monopoly positie binnen de publieke omroep inneemt.
Als er twee tv-netten komen zou ieder net een eigen nieuwsrubriek moeten krijgen. Dan komt er concurrentie in de nieuwsvoorziening, waarbij de beide nieuwsrubrieken moeten kunnen putten uit de beschikbare nationale en internationale nieuwsbronnen. Dat is in het belang van een sterke publieke omroep met toekomst. De achtergrond- en aktualiteitenrubrieken zullen ook meeprofiteren van een betere nieuwsvoorziening.
Cees Gravendaal

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.