NPO krijgt 51.000 euro boete voor ongeoorloofd reclameblok
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) legt de NPO een boete op, omdat de publieke omroep vorig jaar de zangwedstrijd 'Op zoek naar Maria' (AVROTROS) heeft onderbroken voor een reclameblok. Dat is in strijd met de Mediawet en levert de NPO een boete van 51.000 euro op.
Bij het programma wordt een nieuwe hoofdrolspeelster voor een musical gezocht. Nadat kandidaten zijn geselecteerd, volgt een ‘sing off’, waarbij ze het tegen elkaar opnemen. De NPO plaatste tussen deze programmaonderdelen een reclameblok, maar het CvdM stelt dat de onderbreking onwettig is.
Op zoek naar Maria en Op zoek naar Maria - Sing Off moeten echter als één programma worden aangemerkt, stelt het Commissariaat. Eerder edities van de zangwedstrijd maakten óók een onderscheid tussen de hoofdmoot en de sing off, maar daar zat toen altijd een ander programma tussen.
Dat is niet in strijd met de Mediawet.
Het programma voldeed aan andere geldende criteria, zoals geen overdadige aandacht voor de theaterproductie waar de winnares uiteindelijk komt te werken en voldoende afstand tussen uitzenddatum en première van de productie. Meer bij Commissariaat voor de Media
Praat mee