NOS winnaar ABN AMRO New Media Award
De NOS heeft de ABN AMRO New Media Award gewonnen. Roeland Stekelenburg heeft de prijs namens de NOS in ontvangst genomen. De award werd op donderdag 19 november voor de derde maal uitgereikt tijdens het congres Onder de knop in het Spant! in Bussum.
De NOS won de prijs dankzij de afdeling Nieuwe Media, waarbinnen nieuwe toepassingen en applicaties worden ontwikkeld op het gebied van mobiel, internet, narrowcasting en interactiviteit. Vooral tijdens de lange sportzomer met onder andere het EK voetbal en de Olympische Spelen, waarvan veel (video)content beschikbaar werd gesteld via internet en mobiel, bewees de NOS een innovatieve voorloper te zijn en hadden haar activiteiten veel impact.
Congresbezoekers konden tijdens het congres met hun mobiele telefoon gratis stemmen op de genomineerden Endemol Nederland, de FD Mediagroep en de NOS. De ABN AMRO New Media Award is een initiatief van ABN AMRO en Broadcast Press.
Met de ABN AMRO New Media Award worden bedrijven en personen onderscheiden voor een veelbelovend initiatief of baanbrekende ontwikkeling op het gebied van nieuwe media. Technische innovaties die het veranderende productieproces ondersteunen, innovatieve concepten, crossmediale ideeën of ontwikkelaars van applicaties die producenten ondersteunen of de consument meenemen in deze nieuwe wereld. In 2006 is de award gewonnen door Erwin Blom, toen hoofd digitaal van de VPRO en vorig jaar was Bas Verhart van PICNIC-festival de winnaar.
ABN AMRO wil als bank een vooraanstaande rol spelen in de mediasector. Onlangs publiceerde zij daarom onder meer het rapport media in beeld . In het rapport zijn bedrijfsstrategieën binnen de mediasector onderzocht. Uit deze publicatie bleek onder andere dat bedrijven in de tv-, film- en muziekindustrie en uitgevers onvoldoende ingericht zijn op jongere doelgroepen.