website over journalistiek

NOS-redactie gretig om data

Peter Olsthoorn — Geplaatst in Innovatie op zaterdag 24 juni 2017, 10:00

In de aanloop naar het Media Jaarcongres, publiceert Villamedia drie artikelen over innovatie en inspiratie rondom het thema ‘A New World, A New Perspective’. In deel 2 een gesprek met Paul Hek, teamleider onderzoek & beleidsinformatie van de NOS. Hek: ‘We zien dat de overlap tussen het Acht Uur Journaal en NOS.nl niet heel groot is, dus het weggeven van primeurs is minder schadelijk dan aanvankelijk gedacht.'

Past de NOS-redactie zich aan de cijfers aan?
‘Sterker nog, de real-time analyse doen sommige redacteuren zelf om er direct op in te spelen, ook met een real time dashboard met de aantallen gebruikers op NOS.nl en per artikel. In de zeven jaar dat ik hier werk, krijgen we steeds meer vragen vanuit de redactie.’

Hoe veranderen NOS-journalisten hun werk op grond van data-uitkomsten?
‘Bijvoorbeeld door sommige onderwerpen korter te behandelen, of andere volgordes in aanbod aan te brengen, een betere kop of aantrekkelijkere foto te plaatsen. Of te kijken op basis van sociale media wat er leeft. Ik denk dat we die kant meer op zullen gaan.’

Nog een voorbeeld: ‘We zien dat de overlap tussen het Acht Uur Journaal en NOS.nl niet heel groot is, dus het weggeven van primeurs is minder schadelijk dan aanvankelijk gedacht. Het segmenteren van publiek biedt inzichten voor redactieleden om op verschillende platformen de toon, duur van een video, of invalshoek van een onderwerp aan te passen. Op Facebook bijvoorbeeld, kunnen de aanpak en toon soms heel anders zijn dan in het Acht Uur Journaal.’

Versnippering is exemplarisch in Hilversum en de NOS laat, als een op zichzelf staande nieuwsclub,  jaarlijks onderzoek doen door GfK. Dat boekstaaft het gemiddeld weekbereik op bijna alle platforms. Het is deels geavanceerd onderzoek waarbij het tv-bereik wordt gemeten met een horloge dat audiosignalen opvangt, en deels ouderwets met uitvragen, zoals voor teletekst.
‘Het tv-bereik is dalend is en dat willen we opvangen op andere platformen zoals apps en sociale media als Facebook, Twitter en Instagram.’

Maar met het Acht uur Journaal bindt de NOS een kijker 25 minuten aan zich en kan dat niet digitaal compenseren.
‘Klopt. Zo geldt op elk platform een andere minimale tijd om mensen als bereikt te registreren. Op tv is dat minimaal 5 minuten en in de app bijvoorbeeld meer dan 30 seconden. Ook kwalitatief bereik telt. Op Twitter haalt de NOS een bereik van 3,5 procent, maar dat zijn veel politici, media en opinievormers.’

Maar wat hiervan, en van het bereik op andere nieuwe platforms de betekenis is, of wat de vervulde behoeften van het publiek zijn, is voor NOS niet duidelijk.
‘Wat betekent het dat iemand ons volgt op Facebook? Daarom hebben we een onderzoeker aangenomen die zich nu voornamelijk bezighoudt met sociale media.’

Comscore geeft de dagelijkse data van NOS.nl en apps, maar die data zijn niet naar doelgroepen, laat staan naar individu, te herleiden.
‘Data-analyse op individueel niveau is voor ons echt niet haalbaar. Ik zie het belang daarvan ook niet zo in, hooguit voor persoonlijke aanbevelingen. Het is interessanter om te zien in hoeverre we groepen bedienen.’

Privacyregels staan dit ook in de weg. Vernieuwingen qua onderzoek staan nu niet direct op stapel.
‘Soms is het juist fijn om bepaalde methoden iets langer te hanteren zodat we meer inzicht krijgen in trends. Een ontwikkeling die we wel zien is dat er op de vloer steeds meer naar real-time data gekeken wordt, dus dat we zien welke artikelen en reportages het wel en niet goed doen en kunnen daarop inspelen.’

CIJFERS
Het gemiddeld weekbereik was in 2015 94 procent, oftewel ruim 12 miljoen mensen van 18 jaar en ouder. Onderstaande tabellen geven de aanhang van NOS op verschillende platforms weer en de overlappingen en aanvullingen tussen platforms.

NOS-bereik_01

Lees ook: Journalistiek moet zich aan de datapomp leren laven, een interview met Erik van Heeswijk van CleverLions en Cijfers en intuïtie in balans, een interview met Jerry Vermanen, datajournalist bij KRO-NCRV

MET KORTING NAAR HET MEDIA JAARCONGRES

Op 29 juni vind op het Media Park de tiende editie plaats van het Media Jaarcongres. Een dag innovatie en inspiratie rondom het thema ‘A New World, A New Perspective’ – met bijdragen van onder anderen Arjen Lubach, Gert Ysebaert (Mediahuis), Deborah Acosta (New York Times), Erik van Heeswijk (Cleverlions) en Frank Volmer (Ster).

Het Media Jaarcongres (MJC) focust op nieuwe verhoudingen in video-aanbod, maar ook op nieuwe mogelijkheden voor kijkers met virtual- en augmented reality: rondkijken in een video, het herkennen van mensen en gebeurtenissen, het koppelen van video aan informatie in alle vormen. Kunstmatige intelligentie en data analyse zijn aanjagers van innovatie.

Hoe kan de Nederlandse mediasector sterk blijven in de internationale media-industrie? Hoe profiteren Nederlandse mediamakers en -bedrijven van het mondiale speelveld? Het MJC geeft antwoorden aan de hand van verhalen, debatten en demo’s, onder leiding van dagvoorzitter Rens de Jong. En uiteraard ook een perfecte gelegenheid om te netwerken.

Schrijf je in. Kaarten zijn € 249,- maar als je de kortingscode van Villamedia gebruikt betaal je slechts € 149,-.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.