Impact

— dinsdag 19 april 2016, 16:09 | 0 reacties, praat mee

NOS bereikt per week 94% Nederlanders

NOS-directeur Jan de Jong. | Robin van Lonkhuijsen / ANP Kippa

De NOS bereikt per week 94 procent van de Nederlanders ouder dan 18 jaar. In tijden van grote (sport)evenementen kan dat oplopen naar 98 procent. Dat zegt NOS-directeur Jan de Jong. De NOS lukt dat niet alleen via radio en televisie, maar vooral ook door de groei van het bereik op Facebook. Via de apps van de NOS worden inmiddels meer mensen bereikt dan via de website.

Tijdens een gesprek met een aantal mediajournalisten toonde De Jong zich dinsdag nogal in zijn nopjes met de rapportcijfers voor de nieuwsorganisatie. Zelfs over het bereik onder jongeren is hij best tevreden, ook al kan dat beter.

‘Als je 94 procent van de mensen bereikt (die kijken, luisteren of lezen dat minimaal een keer per week iets van de NOS, red.) dan zitten daar per definitie ook jongeren onder. Maar met name via social media bereiken we veel jongeren.’

De gemiddelde leeftijd van de Radio 1 luisteraars is 61 jaar, aldus De Jong. De kijker van het Achtuurjournaal is gemiddeld 56 jaar. De gebruiker van de apps en site 46 jaar. ‘Wat weer de gemiddelde leeftijd van de Nederlander is’, aldus De Jong.

‘Inmiddels zijn zeven miljoen mensen in Nederland ouder dan 50 jaar. Er zijn dus niet zo heel veel jongeren ouder dan 18 jaar. Bijna elk medium probeert die aan zich te binden terwijl de eigenschap van die mensen is dat ze zich moeilijk laten binden. Het structureel bereiken van jongeren is dus een probleem, maar niet zo groot als wel wordt gezegd.’

De NOS komt later dit jaar naast een financieel en een sociaal jaarverslag ook met een journalistiek jaarverslag. Een bewegend jaarverslag, noemt De Jong het. ‘Om te beginnen maken we een overzicht wat we gedaan hebben in 2015 en daarna willen we er een levend document van maken dat in de loop van het jaar wordt aangepast. De hoofdredacties en de ombudsvrouw leggen daarin in uit waarom we gedaan hebben wat we hebben gedaan. Journalistiek is geen wiskunde. Alles wat wij doen is betwistbaar.’

Maar in twisten heeft de NOS niet zoveel zin. Er komt geen commentaarmogelijkheid in het bewegende jaarverslag.  De Jong: ‘Dat willen we wel, maar het werkt in de praktijk niet. Vaak krijg je niet de discussie die je wil, maar wordt het gesprek gekaapt door een paar mensen.’

De Jong heeft het verder niet zo op mediagoeroes die de toekomst voorspellen, omdat de veranderingen daarvoor te hard gaan. Wel stelt hij dat er over 5, 10 en zelfs over 15 jaar nog een rol is weggelegd voor de NOS. De nieuwsorganisatie legt de focus op het aanbieden van nieuws - ‘daar is een bijna onstilbare behoefte aan’ - en dat permanent op alle platformen.

Tegelijk gaan de veranderingen in het medialandschap minder hard dan sommigen denken. ‘Er komt een tsunami aan, maar je kunt nu nog op het strand liggen. De tsunami is dat veel mensen straks niet meer lineair televisie kijken. Netflix groeide het afgelopen kwartaal met acht miljoen klanten. Tegelijk kijken we nog gemiddeld drie uur per week naar de televisie en luisteren 3,5 uur per dag naar de radio. En naar de NOS kijkt 95 procent nog via de televisie en vraagt 5 procent een stream op.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.