website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

NOS gebruikt voor nepnieuws-schaatsitem

Lars Pasveer — Geplaatst in televisie op Tuesday 6 March 2018, 17:35

De opening van het nepnieuws-item zoals dat op YouTube verscheen.

De opening van het nepnieuws-item zoals dat op YouTube verscheen.

Nieuws De NOS is het afgelopen schaatsweekend misleid door een Amsterdams videobedrijf dat een viraal nepnieuwsfilmpje wilde maken. De ploeg deed zich voor als onderdeel van nieuwszender CNBC die een item draaide over Nederlandse schaatspret, mede naar aanleiding van recente opmerkingen door NBC-presentatrice Katie Couric.

Kouric vertelde tijdens de afgelopen Olympische Spelen dat de schaats in Nederland een populair dagelijks vervoermiddel zou zijn in de winter. Ze bood later excuses aan voor de gebruikte stereotypering.

Het was de NOS wel opgevallen dat de microfoon ‘CNBS’ als logo droeg, maar dat werd door de ploeg zijn verklaard omdat ze vanuit Seattle waren afgevaardigd. Een Amerikanse actrice van comedygezelschap Boom Chicago speelde de journaliste. Het doel zou zijn nepnieuws te maken en dat verspreid te krijgen.

Beelden over het gedraaide item haalden het Journaal en de NOS-website. Hoofdredacteur van NOS Nieuws Marcel Gelauff ‘baalt’ dat ze er zijn ingetrapt, maar zegt dat de organisatie doelbewust is voorgelogen toen ze bepaalde zaken wilden controleren. Producent Paul Keur van 1Camera zegt tegenover de NOS dat de nieuwsorganisatie zelf CNBS in CNBC heeft veranderd en daardoor het nepnieuws “een dubbele laag” heeft gegeven.

CNBC (de échte) onderzoekt of het 1Camera inbreuk heeft gemaakt op het merkrecht. Het comedygezelschap betreurt de betrokkenheid van een van hun actrices bij de misleiding. Meer bij NOS

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

De orde van Chaos 2018