Nominaties Prijs voor de Onderwijsjournalistiek 2016 bekend
De jury van de Prijs voor de Onderwijsjournalistiek 2016 heeft zeven producties genomineerd. De winnaar wordt op vrijdag 27 januari 2017 bekendgemaakt.
De genomineerden voor de Prijs voor de Onderwijsjournalistiek zijn:
Laura van Baars: ‘Het dubbele einde van het Aloysius’ (Trouw)
Floor Bal: ‘Een negen is geen negen meer. Het Grote Scriptieonderzoek’ (Ad Valvas)
Ronald Buitelaar: ‘Hoe de kleinschalige mbo-scholen er in Rotterdam uiteindelijk toch niet kwamen’ (Versbeton.nl)
Joelle Poortvliet en Robert Sikkes/strong>: ‘De opgejaagde kleuter’ (Onderwijsblad)
Robert Sikkes: ‘Honderden miljoenen stromen weg uit het basisonderwijs’ (Onderwijsblad/)
Anja Vink: ‘Vergeet de klagende gymnasiast. Met het vmbo-examen is pas echt wat mis’ (De Correspondent).
Johannes Visser: ‘Onderwijs2032. Een schoolvoorbeeld van schijninspraak’ (De Correspondent)
Naast de Prijs voor de Onderwijsjournalistiek wordt ook een werkbeurs gegeven voor een onderzoeksproject op het gebied van onderwijsjournalistiek. Voor deze prijs zijn genomineerd:
Ronald Buitelaar, De lerarenkloof, een journalistiek onderzoek naar de dreigende kloof tussen de relatief kleine kring van actieve leraren en de zwijgende meerderheid.
Alette van Doggenaar, Chaotische lessen, ongemotiveerde leerlingen, een verkenning van het orde-probleem in het Nederlandse onderwijs.
Wietske Idema, Praatje, plaatje, daadje. Docenten moeten zelfregulatief leergedrag bij de leerlingen en studenten uitlokken”, maar hoe zelfregulatief zijn ze zelf eigenlijk?
Marion van Weeren, Hoe werkdruk verhogend ervaren leraren de Inspectie van het Onderwijs en waarom?
Daarnaast is er een prijs voor het beste onderwijsblog 2017. Meer bij Onderwijsjournalistiek
Praat mee